Längre reklamfilmer – en stark trend

Det har blivit vanligare med längre marknadsföringsfilmer, kring 2-5 min. Det klassiska TV-formatet är 30-sekunder. Men det nya digitala landskapet ger nya möjligheter och många filmer som sprids via nätet är flera minuter långa.

Utmaningen är att de måste vara tillräckligt korta för att folk ska orka och hinna titta. Avgörande blir förstås att innehållet är tillräckligt roligt, intressant, snyggt eller på annat sätt kvalitativt för tittarna.

En bra film har idag en stor chans att delas eftersom de publiceras och sprids digitalt. Utvecklingen känns därför ganska naturlig. Det skulle inte förvåna mig om fler filmer i kortfilmsformat, eller t.o.m. långfilmsformat, kommer öka framöver.

Tre exempel från den senaste veckan är Adidas prank tillsammans med Jeremy Lin, ”snackisen” från FCKH8 och Philips vrålsnygga Afterglow (där den ”korta versionen” är över 3 min lång).

Längre men bättre reklamfilmer åt folket helt enkelt!

[youtubeplay id=”h5pPl48uSko” size=”large”]

[youtubeplay id=”XqHYzYn3WZw” size=”large”]

[youtubeplay id=”7eII9h5Ear8″ size=”large”]