Vem försvarar PR-konsulter?

För en tid sedan tog mina podcast-kollegor i PR-häxan upp ämnet ”Vem försvarar en PR-konsult?”. En tankeväckande och bra diskussion.

Strax efter publicerades en DN-ledare med rubriken ”PR-knep i statens tjänst”. Vass med listigt ordval. Tänk vad tråkigt om det istället hade stått ”Statliga verk tar in konsulthjälp för att förbättra sin kommunikation”.

Det finns givetvis organisationer och PR-konsulter som ibland tar dåliga beslut eller väljer usla strategier. Ett sådant exempel nämns också i texten, när Läkemedelsverkets ledning ville ha monopol på presskontakterna.

Men med allt prat om PR-knep, tricks och kupper är det lätt att glömma bort vad kommunikationshjälp handlar om. Att kommunikation är svårt, att det finns mängder av organisationer som behöver professionell hjälp och att det finns mängder av PR-konsulter som också gör bra och viktiga insatser.

Är det egentligen någon skillnad på om en organisation köper tjänster för hantverk, juridik eller ekonomi – mot att köpa tjänster för att få hjälp med sin kommunikation?