Att synas i rätt sammanhang

Det finns en mängd olika sätt att stärka sitt varumärke. Förutom explicit reklam finns exempelvis sponsring, event, PR och gerilla marketing.

Oavsett under vilka kategorier vi placerar dessa, har ni här tre färska exempel på varumärken som syns i rätt sammanhang.

1. Bli en del av underhållningen
Att synas i underhållande sammanhang är ett effektivt sätt att få likeability.

Taco Bell’s medverkan i Conan O’Brien får vi säga blev en succé. Pengarna ramlar in för båda parter. Och här bjuder man på sig själva på ett sätt som gör att man smälter in i showen.

[youtubeplay id=”LYpKwt4Za_4″ size=”large”]
2. Backa upp rätt budskap
Att sponsra eller backa upp en aktivitet som stärker ens egna budskap kan vara ett effektivt sätt att stärka sin position.

Intel har jobbat med positionen och associationen ”inside” i många år. Vad passar då bättre än att presentera filmen ”What Lives Inside”. Det här får man säga är ett smart sätt att stärka sin position utan att budskapet blir påträngande.

[youtubeplay id=”dfEfPZbruhU” size=”large”]

3. Visa istället för att prata
Genom att visa sin omgivning att man investerar stora pengar i sitt varumärke, skickar man ut starka signaler om att varumärket är värdefullt. Detta kallas signaleffekter (vilket jag skrivit om tidigare). Det fungerar såväl med dyr reklam som med dyra byggnader.

Ett företag som är experter på signaleffekter är Apple. Man har år efter år lagt stora pengar på dyra butiker i världens större städer. Det här sänder ut entydiga signaler om att varumärket är värdefullt. Tydligare kan det inte bli. Dessa skrytbyggen är betydligt mer effektiva än alla reklamkampanjer du kan tänka dig. Här senast i West Lake.

[youtubeplay id=”8MAsPtCNMTI” size=”large”]