När kommers möter konstnärligt skapande

Jag tycker om när företag tar hjälp av externa kreatörer för att blåsa liv i sina kampanjer. Även om det är långt ifrån alla yrken inom konstsfären som vill arbeta kommersiellt, tycker jag det kan inspirera när kommers möter ”kreativa skapare”. Här är två exempel på vad jag menar.

Adweek skrev förra veckan om hur Orio låtit 10 artister skapa illustrationer, som man sedan tryckt upp till stortavlor för sin utomhuskampanj. Som utgångspunkt fick artisterna olika teman att utgå ifrån (ex ”dunkt”, ”twist” eller ”dream”). Gillart!

Ett andra exempel, som också Adweek skrev om, var Apple som använde sig av externa fotografers bilder till sin utomhuskampanj. Och då endast bilder tagna med iPhone 6, men ädnå. Jag tycker om greppet, att ta tillvara externa kreatörer. I det här fallet handlade det om hela 77 olika fotografer från 70 städer.

Även om dessa två exempel handlar om två gigantiska varumärken, tror jag den här typen av samarbeten mycket väl kan genomföras mellan mindre företag och kreatörer. Här är det bara fantasin som sätter gränser!