H&Ms superkampanj

H&M genomför en rejäl rekryteringskampanj i USA. Med flera nya butiker runt om i landet öppnar man bl.a. en rekordstor butik i New York.

Kampanjen riktar sig framförallt till millennials och bär på budskap som ”having a career, not a job” och ”five weeks vacation is possible”. Enligt H&M själva attraheras målgruppen av flexibilitet, socialt ansvarstagande och personlig utveckling.

hm-five-weeks-600

Det mest intressanta med kampanjen är att man använder en smart blandning av PR och reklam. En mix som blivit vanligare, och som kommer bli ännu vanligare i framtiden.

Man använder klassisk reklam i form av stortavlor, där egna anställda medverkar på bilderna. Kampanjfilmen (längst ner), där också egna anställda medverkar, är anpassad för digitala kanaler och är hela 2,5 min lång. Sist men inte minst har man gjort en fenomenal PR-bearbetning, där chefen blir intervjuad i ett långt inslag på CNN. En intervju som får oss PR-konsulter att lyfta på hatten. Snyggt!

Bild: Brandchannel