Protein Worlds märkliga strategi

Under våren blev Protein Worlds sexistiska proteinreklam starkt kritiserad. På stortavlor i Londons tunnelbana kastade man budskapet ”Are you beach body ready?” i ansiktet på resenärerna. Ett minst sagt tveksamt koncept.

Protein World Trash Branding

Kritiken vällde över. Det kokade på sociala medier, affischer revs ner och 70,000 namnunderskrifter samlades in för att den skulle tas bort. Det dök också upp motkampanjer från bl.a. Dove.

Efter kritikstormen hade nog de flesta PR-strateger rekommenderat företaget att ”göra en pudel”, d.v.s. be om ursäkt och tänka om. Men oväntat nog valde företaget att gå på offensiven.

På twitter gjorde man uttalanden som ”We are a nation of sympathisers for fatties”. Och när kritik riktats mot deras PR-arbete svarade man med ”sales have tripled and the PR department has got a bonus”. Deras beteende gick närmast under parollen trash branding. Uppmärksamhet till varje pris.

Samma kampanj nu på Times Square
Samma kampanj nu på Times Square

Inte nog med detta. Nu har deras senaste drag varit att köra samma kampanj igen, fast i New York. Man pekar helt enkelt finger åt kritikerna och går sin egen väg. En oväntad och riskabel strategi. Även om trash branding ibland kan vara en effektiv strategi för att skapa buzz, smutsar det ner varumärket.

Nu återstår att se om konsumenterna väljer att fortsätta köpa deras produkter. Det verkar uppenbarligen som att försäljningen har gått bra sedan förra kampanjen. Men nu kan man hoppas att konsumentmakten visar sig från sin rätta sida och slutar stödja upplägget.