Snapchat och geofilter

Snapchat är appen som baseras på ”snabba puckar” och direkt närvaro. Dels för att du bara tillåts skicka och ladda upp material som du fotar via appen (och inte sparade bilder). Och dels för att innehållet bara ligger uppe i 24 timmar. Det här skapar en puls som gör att användare måste logga in ofta för att hänga med.

Känslan av att vilja hålla sig uppdaterad och ”hänga med” är ett känt fenomen och kallas FOMO (Fear of Missing Out). FOMO ligger i Snapchats DNA och är något som skapat dess framgång.

Geofilter är en funktion som ytterligare bygger känslan av direkt närvaro. Det är filter som bara kan användas på en viss plats, därav ”geofilter”. Den här funktionen kan användas av företag och organisationer för att kommunicera med sina målgrupper. Bland annat har Mc Donalds använt sig av geofilter på vissa av sina restauranger. Då kunde besökarna använda ett ”Mc Donalds”-filter när de besökte restaurangen.

I Stockholm finns bl.a. ett ”Stockholms filter”. Men vi får hoppas fler företag och organisationer börjar använda geofilter i större utsträckning. Det är en kul funktion med många möjligheter.

Mc_donalds_geofilter

Om du vill se exempel på geofilter från olika delar av världen kan du gå in på någon av följande konton som samlar in och lägger upp dem: Snapchatgeos, Geofiltersz och Snapchatgeofilters.