5 vanliga misstag företag gör i sociala medier

Måhända att någon tycker jag är tjatig när jag återkommer till att sociala medier handlar om att ”vara social”. Men efter att så sent som förra veckan sett hur en välkänd reklambyrå använt sociala medier som en ”informationstavla” åt en av sina kunder – kan jag med gott samvete publicera dessa tips!

social-media-logo-collage

#1 LYSSNA
Sociala Medier handlar inte bara om att infomera omvärlden om vad din verksamhet sysslar med. Sociala Medier handlar om att kommunicera. Och att kommunicera kräver att man också måste lyssna. Precis som på krogen eller i andra sociala sammanhang. Det här är en av vanligaste misstagen och det tål att upprepas om och om igen. Det kräver också att man lägger ner tid i respektive kanal för att kunna lyssna och kommunicera med sina följare. Men det finns inget val om man som företag vill bygga en seriös närvaro i dessa kanaler.

#2 CONTENT
Det ligger något i uttrycket ”content is king”. Jag skulle vilja påstå att bra content är en förutsättning för att nå framgång i sociala medier. Idag finns det så många kanaler och så mycket att ta del av att ingen är intresserad av dåligt och ointressant innehåll. Så vad är bra innehåll? Det beror givetvis på vad företaget sysslar med, vad målgrupperna är intresserade av o.s.v. Det finns inget standardinnehåll som fungerar för alla företag i alla kanaler, men du kommer ingen vart med dåligt innehåll.

#3 RELATIONER
Det är lätt att stirra sig blind på statistik och siffror, men sociala medier innebär som sagt att vara social. Precis som i andra sociala sammanhang handlar det i grunden om att bygga relationer. Säg bra och relevanta saker, lyssna, lär och använd de verktyg och mekanismer som finns tillgängliga i respektive kanal. Det kan exempelvis handla om att @tagga användare, delta i diskussioner eller belöna trogna följare. I grunden måste du betrakta sociala kanalerna som ett ”mingelparty” och inte en anslagstavla på biblioteket.

#4 KONTINUITET
Det finns inget så irriterande som när du följer en podcast, webb-TV program eller annan kontinuerlig publiceringsform och nya avsnitt inte dyker upp som förväntat! De egna kanalerna blir, i bästa fall, en publiceringskanal dit följare vill återkomma och ta del av innehållet. Vad som underlättar för följare är om du lär dem när de kan ta del av innehållet. Försök därför få till någon form av kontinuitet. Oavsett om det är en gång om dagen, en gång i veckan eller en gång i månaden – är det viktiga att följare kan lita på att nytt innehåll publiceras.

#5 AMBASSADÖRER
Folk som gillar ett varumärke tvekar inte att tala gott om det och sprida bra innehåll i sina egna kanaler. Underskatta därför inte kraften i dina trogna följare och glöm inte ta hand om dem! Sociala Medier är ett unikt verktyg i det att varumärken och organisationer kan kommunicera direkt med sina följare och konsumenter. Steg ett är (om du inte redan gjort det) att identifiera vilka ens trogna följare är. Och steg två är att bygga relationer med dem och kanske se till att de får någon form av ”special treatment”. Huvudsaken är att inte missa denna möjlighet.

Bild: politicalfails.wordpress.com