Gör ditt content relevant

I veckan dök en kul artikel upp på temat ”Vem skriver vad om fotboll”. Avsändaren var sportbutiken Sportamore, och med en humoristisk kartläggning av Sveriges fotbollsjournalister skapades en twittersnackis.

Rent innehållsmässigt är det alltid smart att bygga innehåll kring personer som har många följare sociala medier, eftersom det ökar spridningspotentialen. Det var så Värvets karriär tog fart och att Sportamore Magazine vill ha stor spridningseffekt är inget mindre än en grundsten i deras existens.

Någon kallade artikeln en ”PR-kupp”, men för den påläste är Sportamore Magazine och deras artiklar ett exempel på bra content marketing.

Content marketing är innehåll som 1) företaget själv står för, 2) upplevs värdefullt hos målgruppen och 3) genererar eller upprätthåller kundrelationer.

Det fanns en tid då bara medier publicerade artiklar, med i dag är det inget konstigt att företag som (i det här exemplet) säljer sportartiklar också bygger annat content kring tema sport. En avgörande faktor är att innehållet som publiceras känns relevant både för avsändaren och för läsaren, och det tycker jag Sportamore lyckas med. Tumme upp!

Fotbollsgrafen.width-800