Trender som påverkar arbetet med sociala digitala kanaler

Det har hänt mycket inom sociala digitala kanaler de senaste åren. Bara utvecklingen under året som gått tyder på att vi hittills bara sett början på en ny era. Här listar jag fyra pågående trender som påverkar arbetet med sociala digitala kanaler.

1. Minskad organisk räckvidd
Det fanns en tid då sociala medier var mer eller mindre ”gratis” och räckvidden kändes obegränsad. Mycket vatten har runnit under broarna och nu har vi kommit fram till ett läge där du behöver öppna plånboken för att nå en större publik. Fortfarande kostnadseffektivt, fortfarande påverkbart av kvaliteten på ditt innehåll men med skillnaden att det inte längre är ”gratis”. Först ut med justerade algoritmer var Facebook som under det gångna året gjort det svårare för material att nå ut organiskt, utan köpta medel. Det är naturligt att alla plattformar förr eller senare vill tjäna pengar på sitt arbete och liknande utveckling kan förväntas förr eller senare i alla kanaler.

2. Rörlig bild
Folk världen över postar 75% mer videomaterial på Facebook i dag än för ett år sedan. Online-video-reklam är den snabbast växande reklamformen. Och fler och fler plattformar erbjuder rörlig bild (Snapchat, Instagram, Facebook, Youtube etc.). Allt pekar i samma riktning – rörlig bild växer så det knakar!

3. Nerv och live
Snapchat och Periscope är två plattformar som vuxit sig starkare det senaste året. Appar som bygger på snabbhet och livekänsla. Vi har också sett hur kvällstidningarna storsatsat på live-TV. Det har visat sig att snabbhet, tajming och nerv kan ersätta kvalitet. Detta är en gren vi kommer få se mer av!

4. Kvalitet framför kvantitet
Är du inte snabb bör du satsa på kvalitet. Förr kunde det räcka med att ”slänga upp en post på Facebook”, men en sådan digital strategi kan vi lägga bakom oss. Det är nya tider och jag tror ingen har missat talesättet ”content is king”. Fler och fler företag satsar på att bygga upp ett eget starkt innehåll. Med byggstenar som ljud, bild, rörligt och redaktionellt material. Särskilt när vi aldrig vet vad Google och Facebook hittar på härnäst. Satsa på kvalitet och satsa på material som folk vill se, höra, läsa eller uppleva.