Börjar sociala medier bli en egen domän?

Sociala digitala medier växer och breder ut sig. Både i popularitet hos användare och i antal företag som vill göra bra saker där. En naturlig följd är att större andelar av marknadsbudgetarna nu riktas åt detta håll. Samtidigt finns det fortfarande en utbredd syn på att sociala medier fortfarande är något nytt och en ”kanal” som både reklam- och PR-byrån kan sköta med vänsterhanden. En situation som börjar likna den kokta grodan.

En grundfråga som bör ställas är vilka kompetenser som krävs för att arbeta med sociala medier 2016?

För det första är det kommunikationskanaler som kräver tvåvägskommunikation och i allra högsta grad relationsbyggande kompetenser. D.v.s. något som PR-byråer arbetat med i åratal. Det är dessutom plattformar där ”för reklamigt” innehåll inte går hem. Och det behövs ett spridningstänk för att bidra till möjligheten att innehåll ska bli mer viralt, en ingrediens som kommer från PR-sidan.

Det är samtidigt kommunikationskanaler som kräver kvalitativt content. Tiden är förbi där du kan lägga upp vilket skräp som helst och hoppas på det bästa. Rent strategiskt ska innehållet och tonen andas ditt varumärke, vilket kräver en strategisk/planner kompetens. AD-mässigt behövs kunskaper i grafisk design såväl som i rörlig bild. Och för att knyta ihop ”mini reklambyrå”-säcken krävs också viss Copy-kunskap, då språket är en stor del i kommunikationen.

En PR-byrå saknar alltså såväl kreativ kompetens som skapandet i arbetsprocessen. Och en reklambyrå saknar relationsbyggandet, tvåvägskommunikationen och PR-nycklar för att ge innehåll egna vingar.

Till detta behöver vi också lägga till en digital kompetens, att varje dag hålla sig uppdaterad på det digitala landskapet. Nya spelregler för nuvarande kanaler och nya kanaler som ändrar spelreglerna. Det utvecklas hela tiden och det gäller att hålla nyfikenheten vid liv.

Med allt detta sagt har jag börjat fundera på om sociala medier börjat ta form av en egen domän. Ett kompetensområde i gränslandet mellan reklam och PR. Men ett kompetensområde som också skiljer sig från reklam och PR.

Det ska bli spännande att se hur området kommer utvecklas de närmaste åren, eller bara den närmaste tiden. För vad som känns säkert är att temperaturen kring grodan stiger, och det i en allt snabbare takt.