Vi behöver bygga broar mellan praktik och forskning

I ett samtal häromdagen, med en forskare från Handelshögskolan, kom vi in på det klassiska ämnet ”att vår bransch är praktiskt lagd”. Kommunikationsbranschen är enligt honom den som har det största glappet mellan forskning och praktik. En klyfta som är extra tydlig när man kliver in från akademiskt håll.

Med lätt överdrift kan vi se marknadsförings- och kommunikationspraktikerna på ena sidan, som hetsigt argumenterar med fuktiga fingrar i luften. Och på andra sidan sitter forskarna, som grubblar, läser och skriver. Skämt åsido så behöver det byggas fler broar mellan dessa världar. En korsbefruktning som jag tror båda sidorna har att lära av, inte minst byråfolket.

Det handlar inte om att alla måste börja läsa böcker eller ta en examen. Jag tror att ett viktigt steg är mindre brobyggen i någon slags ”plocka russinen ur kakan”-modell. Det gäller att läsa in sig, förstå och klura. Ta reda på vad inom forskningen som är relevant. Se vad du bör ta till dig och implementera i det dagliga byråarbetet. Ett klurigt och långsiktigt arbete. Men samtidigt kul!

Det här är ett område som jag personligen brinner för och kommer fortsätta experimentera med. Är det här ett ämne som intresserar dig med? Hör gärna av dig isåfall, så kan vi bolla idéer.

fredrik@hillerb.org