Zalando, så annonserar man inte på Facebook

Facebook-annonser kan vara mer eller mindre effektivt. Ett företag som tycks slänga pengar i sjön är klädföretaget Zalando.

Vid flera tillfällen har det dykt upp annonser från Zalando i mitt flöde, och de har vid några tillfällen väckt mitt intresse. I exemplet nedan syns ett par sneakers lagom till våren. Bra tajming och bra segmenterat!

Glad i hågen klickade jag på skorna för att se pris och eventuella färgalternativ. Men döm av min förvåning när jag kom vidare till sidan. Då kom jag till en Herrsneakers-sida hos Zalando med 2656 artiklar. Är tanken att jag ska avsätta några timmar och leta bland alla dessa för att hitta skorna jag blev intresserad av? Nej tack.

Marknadsför du enskilda artiklar på Facebook måste du givetvis rikta trafiken så att alla intresserade enkelt kan hitta dem. Det här är ett bra exempel på när det digitala markandsföringsteamet inte gjort sin hemläxa. Aj aj.

Zalando-Facebook3

Zalando-Facebook5