Kan du tjäna pengar på en podd?

Dagens Industri-journalisten Stefan Lundell ligger tillsammans med Olle Aronsson bakom Digitalpodden, en podcast om entreprenörskap. Enligt honom har Dagens Industri missat att bevaka många av de svenska startups som startats de senaste åren. Delvis därför startades Digitalpodden. Förra veckan stod det klart att Stefan Lundell tar podden ett steg vidare genom att försöka bli en i gänget av digitala startups och lyckas kommersialisera den egna podcasten. Du kan läsa mer om det här. I 100 dagar kommer han att sitta på entreprenörshubben SUP46 på regeringsgatan i Stockholm tillsammans med andra entreprenörsbolag.

Att ha en aktör som Dagens Industri i ryggen är ju en drömsits för vilken mediestartup som helst. Det ska bli spännande att se om Stefan Lundell lyckas kommersialisera en produkt i ett medieformat med en än så länge begränsad räckvidd. Lundell ser två intäktsben för podden, dels att låsa in den och ta betalt för den som en premiumtjänst, och dels att erbjuda sponsorskap som bygger på olika typer av redaktionellt innehåll från annonsörer. Jag ser även eventverksamhet som ett tredje naturligt intäktsben eftersom medier har en tradition av att agera mötesplats mellan läsare/lyssnare och kommersiella aktörer. Mötesverksamhet och events är ofta en viktig del i verksamheten för nya mediestartups, speciellt i Silicon Valley med sajter som Techcrunch, Venture Beat och Pando Daily som exempel.

Skillnaden mellan poddar och olika typer av nyhetssajter eller bloggar är förstås engagemanget och tiden som krävs av mediekonsumenten. Du kan enkelt via en RSS-läsare följa innehållet i 100 bloggar samtidigt och snabbt få överblick över det viktigaste innehållet. Samma sak är i princip omöjligt för poddar upplever jag (tills it-jättarnas ljudöversättningsalgoritmer blivit lite bättre). Det gör podcasten till en kanal som är svårt att nå ut brett med, men som har högt observationsvärde när du väl fått en lyssnare att stanna kvar.

Själv drev jag podden Maktministeriet tillsammans med Julia Skott och Josefine Hådell i över två års tid. Vi hann göra över 50 avsnitt och hade en ständigt ökande lyssnarskara, men vi var också beroende av våra befintliga nätverk och plattformar (Twitterkonton, Facebookprofiler, egna bloggar osv) för att lyckas nå ut med podden. Stefan Lundell har som sagt DI i ryggen vilket vid första anblick borgar för goda chanser att nå ut. Att sedan få lyssnare att faktiskt betala för podden (i princip alla de stora svenska poddar är gratis med reklam eller andra annonsörssamarbeten) och få sponsorerna att strömma till är den stora utmaningen. Lyckas Stefan Lundell med det bildar han skola för ett gäng kommande bransch- och affärspoddar skulle jag tro.

4 Replies to “Kan du tjäna pengar på en podd?”

  1. Pingback: Blue Coaster33
  2. Pingback: stream movies
  3. Pingback: stream movies

Kommentera