Webbsverige behöver mer Kiss and Tell

Hela det politiska Sverige började vädra karriärblod häromdagen när detaljerna från Daniel Suhonens nya bok Partiledaren som klev in i kylan dök upp i media. Författaren själv har ivrigt ställt upp i intervjuer med de största svenska medierna och berättar utförligt om tiden med Håkan Juholt som socialdemokratisk partiledare (och hans egen roll som talskrivare och vad det verkar självutnämnd mastermind). Han tar verkligen till brösttoner och kallar det som hände Juholt för ”Vår tids mord på Ceasar”. Dagens Samhälles debattredaktör Andreas Henriksson konstaterar på Facebook att ”Det borde skrivas fler böcker i den här politiska ”kiss and tell”-genren i Sverige”.

Jag håller med honom, och även om den House of Cards-älskande delen av min hjärna gillar att få ta del av rävspelet och makthungern i den politiska världen, är jag minst lika intresserad av vad som händer bakom kulisserna på några av de mest sönderkramade företagen i Sverige – startupbolagen.

Hos bransch och affärstidningar lyfts ofta framgångsrika entreprenörer fram, och alla älskar en vinnarstory. Berättelsen om Mojang, Klarna, Skype och Spotify återanvänds och skapar tillsammans en nästan mytisk dimension kring det svenska it- och webblandskapet. Men få verkar vilja hänga ut konkurrenter i branschen, eller tidigare samarbetspartners, på samma sätt som i den politiska världen. Kanske ligger skillnaden i att det handlar om ekonomisk framgång och inte politisk makt, och att skiten riskerar att sprätta även åt det egna hållet när väl fläkten sätts igång. Samtidigt finns det otroligt mycket att lära av att inte bara analysera hur vinnarna lyckats, utan också hur förlorarna misslyckats.

Visst bevakar bransch- och affärspress många av de aktuella it-bolagen och berättar om både misslyckanden och ibland även lite mer intrikata avslöjanden. Men det är sällan som de inblandade personerna själva väljer att berätta sin story (som Daniel Suhonen gör i sin bok).

Det behövs en motvikt mot rena hyllningssajter som Swedish Startup Space. Vilken entreprenör skriver en ”Entreprenören som klev in i kylan”-bok (eller blogg)? Vem har råd att göra det?

Kommentera