Mäta närvaro i pressklipp är bakvänt

Häromdagen såg jag hur GT:s kulturredaktör Ingrid Norrman med stolthet länkade till en artikel om hur tidningen avslöjat att Västra Götalandsregionens kultursekretariat åkt till Almedalen och spenderat motsvarande tre månaders arbetstid där 2009.

Så långt inget anmärkningsvärt, men när jag läste artikeln blev jag med ens skeptisk till grundtesen i ”avslöjandet”, nämligen att en almedalssatsning skulle gå att mäta i antal pressklipp.

”Hur lyckades man sprida bilden av kulturarbetet i Västra Götaland på de 480 arbetstimmarna? I de digitala arkiven hittade jag en artikel från Dagens Samhälle som lyfte fram regions kultursatsning i Almedalen. I en artikel i Svenska Dagbladet nämndes regionen i två meningar. Rätt klent utfall.” (ur artikeln på GT.se).

Jag frågade Ingrid Norrman som påpekade att politiker och tjänstemän själva säger att målet med Almedalsnärvaron är att sätta Västra Götaland på kartan. Det däremot, tycker jag verkar vara en rimlig målsättning. Frågan är dock om pressklipp är den rätta mätmetoden.

Den som varit i Visby under almedalsveckan eller försökt bevaka vad som händer där hemifrån fastlandet inser kanske är årets sämsta vecka för den som vill försöka få utrymme i media. Däremot är det en av årets bästa veckor för att träffa andra aktörer i ens egen bransch, utbyta erfarenheter samt skapa mängder av formella och informella möten med människor som har både inflytande och intresse i de frågor du representerar. Effekten av dessa aktiviteter går inte att mäta i pressklipp, men jag skulle vilja hävda att de är långt viktigare än medieuppmärksamhet, oavsett om du heter Västra Götalandsregionen, Centerpartiet, Aftonbladet, Umeå universitet eller någon av de andra hundratals aktörer som samsas i Visbys gränder under veckan.

Själv blir jag som skattebetalare provocerad om de politiker jag valt och de tjänstemän som arbetar för offentliga medel inte ser nyttan med Almedalen. Jag vill att de ska åka dit, jag vill att de ska lära sig av andras framgångar och misstag. Jag vill INTE att de ska sitta hemma i sin egen verksamhet som isolerade öar utan att få intryck från andra i samma bransch och försöka uppfinna sitt eget hjul när perfekta hjul redan rullar på många andra ställen i landet.

Därför; en viktig del i din almedalsstrategi bör vara hur du ska kunna lära dig så mycket som möjligt och dela med dig så mycket som möjligt, inte hur många pressklipp du skapar. Även om båda delar förstås kan vara bra.

För du har väl redan börjat planera för nästa års Almedalsvecka? Det har jag.

Bild från Stefan Löfvens almedalstal 2012.

Kommentera