Klickbeten slutade fungera 2009

LOL OMG WTF

Du kan lura någon att klicka, men du kan aldrig lura någon att dela. Det är budskapet i en artikel skriven av Ben Smith från Buzzfeed, sajten som många försöker kopiera, och som fått en del kritik (ibland rättvist, ibland orättvist) för dess extremt uppmärksamhetssökande rubriker och paketeringar av innehåll. Men som också närmat sig traditionell journalistik i sina bevakningsområden allt mer.

Klick- eller länkbeten är ett fenomen som härstammar från långt innan internet ens var etablerat hävdar Smith. Det är samma mekanik som ligger bakom en triggande cliffhanger i en tv-serie, precis innan reklampausen (Häng kvar, för du kommer aldrig tro det som händer sen) och som alltid syftar till att behålla läsaren, tittaren eller lyssnare så länge som möjligt vid det egna innehållet. Men cliffhangern eller länkbeten måste också leverera på sitt löfte för att fungera långsiktigt.

Ben Smith hävdar att rena klickbeten som lurar in läsaren och sällan levererar det som rubriken hävdar, slutade fungera för fem år sedan. I hans självsäkra inlägg hävdar han att många av Buzzfeeds konkurrenter inte förstod det då, utan fortsatte lura sina läsare att klicka på länkar till innehåll som sedan gjorde de besvikna. Han hänvisar till sin kollega Charlie Walzer som summerar Buzzfeeds filosofi:

“Most clickbait is disappointing because it’s a promise of value that isn’t met — the payoff isn’t nearly as good as what the reader imagines,” Patel said. “BuzzFeed headlines pay off particularly well because they actually make fairly small promises and then overdeliver.”

Ben Smith beskriver de överhajpande halvt sanna klickrubrikerna som något som förorenar internet. Bra rubriker berättar mycket om vad du kommer att få läsa och övertygar dig om att klicka eftersom du vet att du kommer hitta en berättelse som tillgodoser dina intressen enligt Smith.

”The lists that BuzzFeed has long been known for are, as list titles tend to be, extremely direct; “31 Genius Hacks For Your Elementary School Art Class” is just that. As my colleague Ryan Broderick puts it, the goal is often, in fact, to “blow away the curiosity gap.” One of his recent headlines: “A 5-Year-Old Girl Raised Enough Money To Take Her Father Who Has Terminal Cancer To Disney World.”

Vem du än är så gillar du inte att bli lurad, avslutar Ben Smith och konstaterar att det inte finns några bra skäl för en utgivare/publisher att lura sina läsare.

Bild: Mike Dunn (CC-licens).

Kommentera