Det viktigaste från brevet till Taylor Swift

Daniel Ek, vd Spotify

I samband med att artisten Taylor Swift meddelade att hon tar bort alla sina titlar från Spotify-plattformen uppstod ett gäng spekulationer kring arvodesnivåer och hur musikbranschens intäktsströmmar egentligen ser ut. Spotifys grundare och vd verkar till slut ha tröttnat på den negativa uppmärksamheten och skrev ett blogginlägg adresserat till både Taylor Swift och alla de som är intresserade av musikbranschens affärsmodeller.

Här är de sex viktigaste budskapen i inlägget från Daniel Ek:

  • Illegal nedladdning ger inte artisterna ett enda öre. Däremot har Spotify enligt egen uppgift betalat ut över två miljarder dollar till olika rättighetshavare sedan starten, varav en miljard dollar bara under förra året. 
  • När artister och låtskrivare säger att de knappt får några pengar från Spotify så kan det finnas ett problem med hur ersättningsavtalen ser ut mellan musikförlagen och artisterna, snarare än mellan Spotify och musikförlagen. Daniel Ek säger sig vilja främja en större transparens kring hur flödena ser ut, samt ge artister möjlighet till ett större oberoende. 
  • Spotifys freemium-modell skapades eftersom företaget var tvungna att konkurrera på en marknad där musik i princip är gratis (youtube, soundcloud, illegal nedladdning osv). Idag har Spotify 50 miljoner användare varav 12,5 är betalande. Den betalande Spotify-kunden spenderar 120 dollar på tjänsten varje år vilket är mer än vad genomsnittskunden spenderade på musik före den stora digitaliseringen.
  • Om en låt spelas 500 000 gånger på Spotify så blir ersättningen till artisten cirka 3000-4000 dollar. Daniel Ek jämför det med att spela en enda låt en enda gång på en halvstor amerikansk radiostation, med 500 000 lyssnare. Då blir ersättningen noll kronor, trots en teoretisk lika stor räckvidd. För en toppartist som Taylor Swift blir den totala ersättningen per år cirka 6 miljoner dollar, en siffra som dessutom ökar hela tiden enligt Ek.
  • En del hävdar att streamingtjänsterna kannibaliserar på betalda nedladdningar (som minskat i antal). Men i länder där tjänster som Spotify inte är lika etablerade har den lagliga nedladdningen minskat lika mycket. Enligt Daniel Ek går det inte att koppla ihop nedgången i nedladdad musik med ökningen i streamad musik.
  • Ju mer Spotify växer, ju mer ersättning får artisterna.

Daniel Ek avslutar inlägget och skriver:

”We’re getting fans to pay for music again. We’re connecting artists to fans they would never have otherwise found, and we’re paying them for every single listen. We’re not just streaming, we’re mainstreaming now, and that’s good for music makers and music lovers around the world.” 

Samtidigt meddelade Google-ägda Youtube igår att de kommer lansera en prenumerationstjänst för streamad musik inom några veckor. Apples dominans på marknaden för nedladdad musik och sammanslagningen mellan iTunes och Beats lär också ge eko hos musiklyssnare världen över. I det ljuset är det förklarligt att Daniel Ek tar tillfället i akt att både argumentera för sin sak, men också rikta en försiktig känga mot konkurrenterna i form av formuleringar som ”We don’t use music to drive sales of hardware or software. We use music to get people to pay for music.”

I svenska ögon är Spotify redan en succé. På den internationella arenan pågår kriget mellan konkurrenterna för fullt, utan given utgång.

Bild: Spotify

Kommentera