Är samtyckesbrott en PR-kupp?

Lite sent, men när jag idag läste om Våldtäktsbriefen och tävlingen i att hitta ett nytt ord för våldtäkt tänkte jag flera saker. Det första var att jag funderade på om hela kampanjen var fejk för att uppmärksamma ett ytterst allvarligt ämne. Senaste åren har ju lur och fejk blivit ett återkommande inslag i pr-branschen (tyvärr enligt vissa), och kanske var även denna kampanj ett sätt att få folk att reagera inom ett ämne som alltid är aktuellt. Linda Holmgren, som startade Våldtäktsbriefen och även tidigare skrivit en bok som riktar sig till våldtäktsoffer, verkar  vara en engagerad person med ett uttalat mål att minska antalet våldtäkter. Hon är dessutom själv drabbad personligen.

Linda Holmgren säger att ”det var ändå en väldigt rolig resa att gå igenom alla bidrag och prata igenom för- och nackdelar med var och ett. Jag älskar hur olika människors hjärnor tänker och tävlingen är ett perfekt exempel på det”. 

En annan sak jag tänkte var att om det i dessa tider av namntävlingar finns ett uttalat behov av att byta ut just ordet våldtäkt? Vad kommer själva ursprungsidén ifrån? Linda Holmgren förklarar det med att det sätter fokus på samtycket, samt visar att det inte måste handla om fysiskt våld. Flera i mitt flöde reagerade mot att det vinnande förslaget SAMTYCKESBROTT tar bort ordet våld från själva ordet, och gör det mer uddlöst.

Hanna Fridén skriver ”Jag känner mig förolämpad. Spottad på. De enda jag har sett vara positiva till begreppet är, drumroll, folk som har begått våldtäkt – de förstår ju att detta låter förmildrande för dem. Men det förminskar vad jag och andra våldtäktsoffer varit med om. Hela den här tävlingen känns som ett smaklöst, äckligt jippo på våldtäktsoffers bekostnad.”

Även Hanna lyfter känslan av att det kanske är en pr-kupp, eller fejkad kampanj, och hoppas att det ska vara det.

Vad tror du?

Uppdatering: Hans Kullin twittrade till mig och tyckte det var märkligt att jag ifrågasätter Linda Holmgrens motiv. Det var aldrig min mening. Snarare spekulerar jag i 1. Om en fejk-kampanj används för att få genomslag för hennes budskap och 2. Om det finns ett stort behov av ett nytt ord istället för våldtäkt. Sedan redovisar jag vad Hanna Fridén upplevde kampanjen samt frågar er läsare vad ni tror om det hela. Med tanke på senaste tidens debatt kring pr-kampanjer som maskerats på olika sätt (restaurang Dill från Lidl och Black från Marabou till exempel) ville jag testa om den känsla jag fick även uppfattats hos andra.

Våldtäktsbriefen

One Reply to “Är samtyckesbrott en PR-kupp?”

Kommentera