Kan CSR-journalistik ersätta grävjobb?

Vad händer när en halv yrkeskår drabbad av mediekrisen gör en förflyttning över till uppdragsproducenter och kommunikationsbyråer? Går det att tänka sig en framtid där en kundtidning kan vinna Stora journalistpriset? Har det redan hänt?

Lite så funderar jag när det gäller journalistikens framtid. Gränserna mellan redaktion och annonsavdelning har sedan länge varit suddig inom en viss typ av medieprodukter, till exempel inom produkt- och livsstilsjournalistik. Men skulle vi kunna se en framtid där storbolag gör granskande reportage inom områden som ligger utanför deras intresse, men som ett led i en slags CSR-strategi? Barockt och fruktansvärt hojtar säkert försvararen av den fina och goda journalistiken. Kanske en väg att gå så länge stor transparens och tydlig avsändare finns med, säger medieutgivaren vars plånbok minskar successivt.

Det här och mycket annat tänker jag högt kring i det senaste avsnittet av Passion för kommunikation, en podcast som produceras av Cision. Som vanligt har jag min bästa whiskey-röst (varför spelas alltid poddar in på morgonen!). Hela avsnittet är i princip en orgie i fåfänga då jag tillåts orera om hur allt startade en gång för mig, mina bästa tips för att orka blogga i 10 år och massa annat som förklarar hur det djur som är min webbnärvaro har utvecklats genom åren, från starten av Bisonblog.se i oktober 2004 till vinsten av Cision PR Influencer Award 2014. Och som sagt, min syn på journalistiken och uppdragskommunikationens utveckling avhandlas också.

Tidigare gäster i podden har bland andra varit Seher Yilmas från Rättviseförmedlingen, Ehsan Fadakar från Aftonbladet och Rolf Van Den Brink från Dagens Opinion. Lyssna på alla avsnitt här.

Dagens roligaste är annars The Pie Rate Bay, sajten som låter dig ranka bästa pajerna. Sajten är byggd av Oskar Malm Wiklund.

pie-rate-bay

4 Replies to “Kan CSR-journalistik ersätta grävjobb?”

  1. Pingback: Blue Coaster33
  2. Pingback: stream movies

Kommentera