Här är din (och min) kom-strategi för 2015

Färre beefar med okända personer på Twitter och fler djupa diskussioner med smarta människor. Tydligare ställningstaganden i frågor som är viktiga istället för lite allmänt tyckande överallt. Bättre och smartare uppdateringar i sociala medier, men också fler emo-inlägg som visar sårbarhet.

Jag vet inte, men ibland känns det som att man som helt vanlig (och ovanlig) människa behöver en egen kommunikationsstrategi. I alla fall om man har någon form av mål att förändras eller profilera sig på något sätt. Och starten på ett nytt år blir kanske en extra lämplig tidpunkt för att staka ut en ny riktning. Ovanstående tre ambitionsmål reflekterar vad jag spontant känner inför det nya året när det gäller min egen kommunikation på nätet. Samtidigt vet jag att det kommer bli svårt, för jag älskar ju det där bruset av uppdateringar från människor som inte alls tycker som jag.

Det finns några saker som jag tror kan vara allmängiltiga för att inte helt drunkna i att svara på menlösa tweets eller argumentera oändligt länge i en facebooktråd med en sd:are. Här är därför:

3 tips för din egen kommunikation på nätet 2015 (för den som tror på förändringskommunikation)

    1. Välj dina motståndare, och dina strider
      Alla gillar inte att debattera eller argumentera, men om du gör det, se till att välja rätt tillfällen. Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat, och om ”annat” består av diskussioner som aldrig går att vinna, eller tröstlösa mailkonversationer med en kund, en konsult, en byrå eller vilken annan mänsklig varelse som helst – då kanske det är bättre att lägga ner och gå vidare. Fundera också på hur det du kommunicerar påverkar omvärldens bild av vem du är, vad du vill och vart du är på väg.  
    2. Gräv där du står
      Vad gör du redan idag som du skulle kunna utveckla ännu mer? Om du ändå deltar i en bokcirkel en gång i månaden kanske du ska passa på att bygga en blogg eller ett instagramkonto som summerar era diskussioner, eller i alla fall tipsar om böckerna. Träffar du regelbundet samma personer och har diskussioner om specifika ämnen? Starta en podcast! Vill du byta jobb och kan mycket om ett ämne – börja blogga om exakt det du vill jobba med (snart kommer blivande arbetsgivare att upptäcka din storhet). Mina exempel låter kanske banala, men jag har märkt att nyckeln till att orka hålla ett kommunikationsflöde igång är att utgå från det du redan gör eller vill, och börja där. 
    3. Bygg dina egna plattformar
      Sociala medier i all ära. Precis när du börjat få hybris över hur många följare du har på ett ställe drar alla vidare till nästa hajpade tjänst. Genom att åtminstone ha en egen domän och en sajt/blogg som du själv har kontroll över, ökar du både din exponering i sökmotorerna likväl som bygger en permanent närvaro i en ständigt föränderlig digital värld. Här kan du dessutom samla din kommunikation och kontaktvägar, oavsett om det handlar om att länka till dina olika konton, eller skapa eget unikt innehåll. 

Bonus: Ta fler selfies! Jo, det funkar!

Bild överst: Scen från den rakt igenom orealistiska, normtryckande, på många sätt tveksamma men ändå tårdrypande filmen Love Actually.

Kommentera