Chefredaktören: Det finns massa pengar

Anna Lindberg

Anna Lindberg är en av de smartaste mediecheferna i Sverige just nu. Hon har länge levt med en fot i print och en i det digitala. Hon förstår styrkan i det gamla men också möjligheterna i det nya. Att läsa hennes kolumn om hur hon ser på sitt uppdrag som chefredaktör och publisher på Corren bekräftar den bilden.

Anna Lindberg beskriver hur många i hennes omgivning ställt samma typ av frågor när det stod klart att hon skulle få jobbet som chefredaktör. Alla frågorna hade ett bekymmers-skimmer över sig. ”Mediebranschen går ju på knäna, hur ska det gå?” tycktes vara huvudbudskapet.

I det läget väljer Anna Lindberg att fokusera på möjligheterna i den digitala affären och kraven på att som medieprodukt vara närmare publiken, läsaren, lyssnaren eller tittaren än någonsin.

”Och, i takt med att allt mer av marknadsföring och transaktioner blir digitalt, så finns det en massa pengar för oss att slåss om. Den svenska digitala reklammarknaden växer på ett magnifikt sätt, så ingen ska tro att det inte finns pengar. För det gör det. Däremot måste vi spetsa, utveckla, skaffa rätt kompetens för att vara med och ta del av dem. För så länge våra digitala intäkter ökar – och det gör de – så finns det en chans för oss att skapa de muskler vi behöver för att vara just relevanta för vår publik, oavsett kanal.”

Så skriver en modern mediechef. Visst är jag fullt medveten om att slaget om framtidens mediefinansiering är långt ifrån färdigt, men för att det ens ska bli en fajt att tala om krävs att deltagarna åtminstone vågar tro att det går. Och det gör Anna Lindberg.

Kolumn på Corren.se: Ni är det viktigaste vi har.

4 Replies to “Chefredaktören: Det finns massa pengar”

  1. Pingback: Blue Coaster33
  2. Pingback: streaming movies
  3. Pingback: streaming movies
  4. Pingback: streaming movies

Kommentera