Google och Twitter – fiendens fiender

Nyligen stod det klart att Google sluter avtal med Twitter om att kunna indexera alla tweets, något som inte varit möjligt sedan 2011 när Google+ lanserades (och Twitter upplevde det som en konkurrent till den egna tjänsten). Det gör det dels möjligt för Google att presentera sökresultat som bättre reflekterar realtidshändelser och nyheter än tidigare eftersom Twitter nästan blivit synonymt med realtidsrapportering. Twitter får i sin tur tillgång till Googles massiva användarskara och förbättrar sin räckvidd. Är det en win-win-situation, eller vem av parterna tjänar egentligen mest på överenskommelsen?

Enligt Azeem Ashar på Venture Beat är händelsen att betrakta som ett avtal mellan fiendens fiender. I alla fall om dina fiender heter Facebook och Apple. Twitter kommer nu att kunna konkurrera med Facebook i Googles sökindex. Samtidigt kommer inte Apple vara den enda stora spelaren med direkt tillgång till Twitters direktström av miljontals tweets. Dessutom går avtalet mellan Apple och Google om att låta Google vara default-sökmotor i Apples Safari-webbläsare ut snart, och det spekuleras om förhandlingsläget inför en eventuell ny avtalsperiod. Samtidigt står Microsoft (Bing) och Yahoo! i kö för att få ta plats som default-webbläsare i Apples operativsystem.

”Den här överenskommelsen kommer att gynna både Google, Twitter och deras gemensamma användare – på bekostnad av Facebook och Apple”, skriver Azeem Ashar.

”Avtalet förtydligar utvecklingen som Twitters vd Dick Costolo gör när det handlar om att få tweets att synas för fler icke-användare och att skapa större annonsintäkter från en bredare publik. Twitter, som också levererar sin data till Microsofts Bing-sökmotor och Yahoo!, siktar på att driva mer trafik till sin sajt när användartillväxten bromsat upp”, skriver Sarah Frier för Bloomberg Report.

Kommentera