Lista: Så blir du en superkommunikatör

Igår tillkännagavs de 150 personer som utsetts till Årets Superkommunikatörer. Till min förvåning var jag ett av namnen som fanns med bland de 150. När jag tittar på listan med de övriga namnen så försökte jag hitta en formel, en gemensam nämnare, som skulle ge svaret på varför just dessa personer är så bra på att kommunicera. Det var mycket svårt.

Jag hittade delvis ett svar när jag såg kriterierna för urvalet:
”Avgörande för placeringen på topplistan är att kommunikationsinsatsen ska vara relevant för en större allmänhet, vara innovativ och nyskapande, ha visat sig ge effekt i form av genomslag, inspirerat till efterföljare, väckt debatt och ha lett till livsstilsförändring.”

Men samtidigt kändes det som att toppskiktet på listan verkligen representerar helt olika saker, människor, verksamheter och genomslag. Jag försökte ändå på mig en analys. Here it goes:

5 bra metoder för att hamna på listan:

  1. Använd en ”ny” medieplattform, skapa en räckvidd större än valfri landsortstidning, eller varför inte rikstäckande morgontidning och var helst ganska ung när du gör det. Det du kommunicerar får gärna vara något som är kommersiellt gångbart. Skönhet, mode, spel eller musik är lämpligt.
  2. Gift in dig i en familj som ärvt både sina jobb och bostäder, och försök navigera mellan stylister och vett-och-etikett-konsulter så att du i alla fall framstår som nån slags normal och sansad person i sammanhanget. Addera kommunikation på en ”ny” kommunikationsplattform samt bli småbarnsförälder.
  3. Lär dig sjunga bättre än Rihanna, skapa egna sociala medier-konton med hundratusentals följare där du driver en feminstisk agenda, samtidigt som du skapar innehåll som plockas upp av medier i hela världen.
  4. Ägna dina 10 000 timmar åt att lära dig någon form av sport, förslagsvis en sport som spelas över hela världen. Bli bäst av alla, var lagom svåråtkomlig för media, starta din egen mediekanal, kör bil i fjällen samt ge ut bok om hur allt gick till. 
  5. Bli ekonomijournalist, lär dig hur spelet ser ut i finansbranschen, ägna dig åt att avslöja näringslivets högdjur och se Mats Qvibergs kvinnofientliga tweets som någon form av konstig underhållning.

Hur gjorde jag själv för att hamna på årets lista? Jag vet inte, men kanske lägger jag (lite för många) timmar på att skriva inlägg av typen du precis läst, engagerar mig ofta när ”someone’s wrong on the internet”, driver en tydlig och medveten närvaro oavsett kanal, bjuder på kunskap och erfarenhet och ofta med en värderingsdriven agenda. Eller så har Resumé bara kuppat in en av sina bloggare på listan. Vad tror du?

Lisa ”Misslisibell” Jonsson tar emot pris som årets vinnare från Cecilia Schön Jansson, VD Sveriges Kommunikatörer och Claes de Faire, chefredaktör Resumé. Foto: Fredrik Wass

One Reply to “Lista: Så blir du en superkommunikatör”

Kommentera