Ett perfekt nedslag i medieutvecklingen

svt-aret-i-medierna

Under påskhelgen har jag haft tid att komma ikapp lite med långläsning och långtittning. En dokumentär som du kanske redan hört om, men som jag tycker är värd att uppmärksamma igen är SVT:s Året i medierna – kris, klick och stora kliv. Programmet ser tillbaka på medieåret 2014 men är också ett väldigt bra tidsdokument.  Flera av de största medieaktörerna får utrymme att ge sin bild av medieutvecklingen, samtidigt som mediekrisen med hundratals försvinnande journalistjobb ställs mot det något mer positiva budskapet om en allt större efterfrågan på journalistik. Vi får se hur de svenska youtube-stjärnorna skördar framgångar samtidigt som många av de större svenska dagstidningarna kapar antalet redaktionella tjänster.

Det är också belysande att höra Darja Isaksson från Ziggy Creative Colony konstatera i slutet av programmet att den som säger att medielandskapet gynnade demokratin bättre förr, är på gränsen till historierevisionist.

Bilden överst är från ett klipp som visas i dokumentären, med en reklamfilm för internet från 1990-talet. Redan då visste man vilket håll det barkade med andra ord. Sevärt tidsdokument för både det korta och långa tidsperspektivet med andra ord.

5 Replies to “Ett perfekt nedslag i medieutvecklingen”

  1. Pingback: Blue Coaster33

Kommentera