Facebook-lönerna kan visa ambitionen

Vad betyder det att Facebooks produktchef gått om säljchefen när det gäller vilka av företagets toppchefer som får mest i ersättning? Kanske mer än vad man tror, hävdar Venture Beat.

Efter Facebooks börsintroduktion 2012 fick företaget jobba hårt på att bygga förtroendet från aktiemarknaden efter en första skakig tid som börsnoterat it-företag. Fokus hamnade naturligt på att visa aktiemarknaden att Facebook kunde driva fram intäkter, och dessutom även i mobila plattformar. Ansträngningen gav resultat. Enligt Venture beat hade Facebook 3,54 miljarder dollar i intäkter under första kvartalet 2015, varav två tredjedelar kom från mobilannonsering.

Nu finns både utrymme och andrum att satsa på produktutveckling som inte omedelbart drar in pengar, och det blir ett naturligt skifte från sälj och annonsering till innovation och utveckling. Kanske väntar spännande tider för betatestare av Facebooks tjänster framöver.

Kommentera