Företagsbloggarna har inte förlorat sin roll

För 10 år sedan var jag blott en liten webbredaktör som jobbade på en stor advokatbyrå. Bloggandet hade precis börjat slå igenom på bredare front och traditionella medier försökte hänga med genom att lansera egna bloggare (vilket då som nu var deras vanliga krönikörer som skrev oftare och kortare typ). Själv hade jag bloggat på Bisonblog.se i 7-8 månader och också kommit i kontakt med andra som skrev om liknande frågor.

Jag gjorde ett tappert försök att lansera Sveriges första affärsjuridiska blogg, men lyckades inte så bra. Istället blev det ett antal interna bloggar på byråns intranät. Kanske var det för vågat att tro att en av de mest konservativa branscherna skulle vara i framkant med att öppna upp verksamheten och bli transparent utåt sina intressenter. Men det var en spännande tid, och många av de personer och kontakter jag byggde då har jag fortfarande nytta av idag. (Den som hann först med att lansera en ”blawg” åt en juristbyrå i Sverige blev istället Hans Kullin, som då jobbade på Linklaters).

Genom mitt dåvarande jobb kom jag i kontakt med kommunikationsbyrån JKL och framförallt Billy McCormac som då jobbade på byrån. Tillsammans med dåvarande JKL-kollegan Tove Lifvendahl drev han den första riktiga pr-byråbloggen i Sverige, och jag blev inbjuden att gästskriva om nyttan av företagsbloggar.

Av en slump hittade jag mitt gamla inlägg, när jag gjorde research inför hur vi på Intellecta Corporate kan utveckla vår blogg, och den första känslan var att det faktiskt inte hänt så mycket på 10 år. Samma argument för att företagsblogga gäller då som nu, och mycket av styrkan i bloggen (som egen ägd kanal snarare än kommunikation på andras plattformar) har fortfarande relevans.

Å andra sidan inser jag hur extremt mycket som hänt i sociala medier generellt under samma tid, med framväxten av stora jättar som Youtube, Facebook och Instagram. Idag självklarheter för mångas dagliga webbnärvaro, men då inte ens på kartan i Sverige.

Så har företagsbloggarna spelat ut sin roll till förmån för andra kanaler? Nej, det skulle jag inte påstå. Företagsbloggen har fortfarande stora möjligheter som navet i det varumärkesbyggande arbetet, och som en tydlig del av employer branding, kunskapsspridning, krishantering och alla de andra aspekterna jag lyfte i det där gamla inlägget för 10 år sedan.

Nedan en mini-intervju jag gjorde för tidningen Shortcut när det begav sig. Att ”ha egen blogg” var tydligen en nyhet i sig på den tiden…

Intervju i tidningen Shortcut om mitt bloggande 2005.
Intervju i tidningen Shortcut om mitt bloggande 2005.

Kommentera