Här är en av årets största medienyheter

journalism

Igår lanserade Facebook sin nya plattform ”Instant articles”. Det är en fortsättning på Facebooks ambitioner att själva vara ”mediehuset” som distribuerar medieinnehåll snarare än bara länkar till det, men också låter innehållsägarna få ta del av intäkterna. Som en app store för journalistik, eller ett youtube för artiklar, det vill säga en kommersiell plattform som erbjuder användarna en marknadsplats och ett sätt att nå sin målgrupp, men som också själv tar hand om en del av intäkterna. Dessutom i ett verktyg som gör att artiklarna laddar snabbare och med ett gäng nya funktioner för den som skapar innehållet.

”We designed Instant Articles to give publishers control over their stories, brand experience and monetization opportunities. Publishers can sell ads in their articles and keep the revenue, or they can choose to use Facebook’s Audience Network to monetize unsold inventory. Publishers will also have the ability to track data and traffic through comScore and other analytics tools.” står det i pressmeddelandet.

Det här är en stark positionering vars effekter vi kommer märka tydligt framöver. Men förändringen ligger helt i linje med det som till exempel Buzzfeed pratade om på SXSW tidigare i våras. Distribuerat innehåll på andra plattformar var något som Buzzfeed pekade ut som ett av tre ben för sin verksamhet, och då med möjligheten att driva annonsintäkter på till exempel filmklipp och artiklar som publiceras på Facebook och andra plattformar.

Det här handlar inte om att Facebook gör något nytt ur ett historiskt perspektiv. Snarare blir företaget ännu mer som en traditionell medieägare som tar hand om ekosystemet kring läsarna, det vill säga både annonsintäkter, distribueringsplattform för innehållet, statistik och analyser kring målgruppen med mera. Men det finns förstås en avgörande del som Facebook (än så länge) inte bidrar med – innehållet. Därför lanseras Instant articles tillsammans med flera tunga medier, till exempel The New York Times och The Guardian.

Så här säger Tony Danker, International Director, Guardian News & Media i pressmeddelandet från Facebook:

”The Guardian is keen to test how the new platform can provide an even more engaging experience for our readers. It is then vital that, over time, Instant Articles delivers recurring benefit for publishers, whose continued investment in original content underpins its success.”

Facebook vet förstås att starkt innehåll från professionella medieproducenter är en stor och viktig trafikdrivare till dess plattform. Men även om tunga medieaktörer finns med i lanseringen och samarbetar med Facebook är det just dagens medieägare som får se ännu en del av intäktsströmmarna försvinna iväg till en it-jätte från USA. Samtidigt finns möjligheter till målgruppsanalyser och insikter om läsarbeteenden på en helt annan nivå än tidigare, tillsammans med en hög räckvidd både nationellt och globalt. Så det känns inte som att det finns så mycket att välja på. Är du medieägare 2015 kommer du att behöva anpassa dig till en mediemarknad där du själv i allt mindre omfattning äger vare sig medieplattformen eller kunskapen om dina läsare, tittare eller lyssnare. Men du kan fortfarande tjäna pengar på att skapa innehåll till dessa, via en plattform som är till låns.

Kommentera