Hur många techsajter tål Sverige?

tech-sajter

Ganska många har det visat sig. I hälarna på Breakit.se lanserade DI sin egna sajt för startup- och internetbevakning Di Digital igår kväll. Redaktionen själva säger att de kommer bevaka digitaliseringen i en bredare bemärkelse än bara startups.

För några år sedan satt jag på en restaurang vid Odenplan i Stockholm och pratade med några vänner. Alla tre jobbar på svenska startups i någon form, antingen som grundare, vd eller anställd. Jag ville bolla en idé jag funderat på ett tag och jag slängde ut frågan vid bordet:

”Jag tror att det behövs en redaktionell sajt som beskriver vad som händer på den svenska startupscenen, och som kanske även arrangerar event och blir både en mötesplats och en inblick i branschen för aktörer från andra delar av världen. Men som också har en granskande roll och inte bara ryggdunkar de svenska entreprenörerna. Vad tror ni om det?”

Jag fick positiv respons, men också en kommersiell snabbanalys som gick ut på att projektet kunde bli lönsamt och kanske driva runt 1-3 personer, men som många andra journalistiska projekt skulle det bli svårt att skapa några jättevinster, även om undantagen förstås finns. Och en offensiv event-satsning skulle vara en viktig kommersiell del.

Fler än jag tänkte uppenbarligen på samma sak och nu finns tre aktörer som delvis rör sig i samma vatten. Något halvår efter middagen vid Odenplan lanserades Swedish Startup Space, en sajt som inte granskar startupscenen, men som försöker marknadsföra den gentemot investerare och omvärlden, samt också fungera lite som en intern mötesarena och berätta om alla bolag och aktiviteter som händer. Innehållet är även på engelska för att locka både utlandsrekryterad personal på svenska startups och förstås utländska investerare.

Något år senare lanserades Breakit, med en helt annan redaktionell ambition och med de tidigare Di-journalisternas erfarenhet och granskande uppdrag i ryggen. De vill vara ”en kyrka mitt i byn” för startupvärlden enligt egen utsago. Och sedan igår finns alltså Di Digital, också med tydligt techfokus och genom rekryteringen av Jack Werner antagligen också med ett bredare anslag i form av bevakningen av nätkultur och onlinelivet generellt.

Will it float? Kan de här sajterna bli eller vara lönsamma över tid? I Di Digitals fall är det lätt att se satsningen som en del av Di:s övriga bevakning, och därigenom också se styrkan i projektet redan från start, oavsett om det isolerat visar röda eller svarta siffror. Dessutom har de förstås en säljorganisation på plats i och med Bonnier-tillhörigheten. Di spetsar helt enkelt sitt erbjudande genom att bryta loss en redaktion som får hårdbevaka digitaliseringen specifikt, men som också kan bidra till moderredaktionens bevakning. Swedish Startup Space är mer av en pr-satsning och finansieras bland annat av Stockholms stad tillsammans med ett antal partners samt annonsörer. Breakit i sin tur ägs och drivs av grundarna men har enligt egen uppgift också ett antal privata investerare.

Störst kostym av dessa lär Di Digital ha, men kostymen innebär också möjligheter att kapitalisera på produkten i fler än de egna kanalerna.  Tillägg: Olle Aronsson på Breakit hörde av sig och berättade om finansieringen av sajten. ”Vi har tidigare kommunicerat öppet att Staffan Persson, som bland annat var tidig investerare i Unibet […], har investerat miljonbelopp i Breakit. Det är en mer kapitalstark ägare än Bonnier.” skriver han i ett mail. Själv känner jag inte till budgeten för Di Digital.

Kan det lyfta till något större än att betala lön till de tre fem personerna i redaktionen? Ja det tror jag, i alla fall om de får fart på en eventverksamhet med starka partners. Swedish Startup Space känns inte riktigt inom samma arena, då det granskande uppdraget saknas. Här finns det säkert utrymme för några få kapitalstarka partners att hålla skeppet vid liv. Och redaktionsmedlemmarna gör dessutom andra saker parallellt med att driva sajten.

Jämfört med en annan nylanserad mediesajt – Kit.se – är ovanstående tre satsningar relativt små, men kanske också mer måna om tidig lönsamhet och genomslag, där Kit mer verkar vara ute efter ett helt nytt sätt att göra redaktionell bevakning på. Värt att notera är att alla tre har en förstasida, något som Kit saknar. Swedish Startup Space, Breakit, Di Digital och Kit är exempel på fyra medieprojekt som visar på tidens anda, men med fyra olika sätt att lösa sin uppgift och finansiering på.

Kommentera