Bara början på e-handeln

e-barometern
Statistik från E-barometern Q1, 2015 (Postnord)

Idag kom färska siffror från E-barometern, den återkommande rapporten från Postnord som beskriver utvecklingen av e-handeln i Sverige. Ända sedan E-barometern började har förstås de flesta siffror ökat hela tiden. Vi svenskar köper allt fler varor och tjänster via internet vilket stimuleras av en generellt större köpvana, säkrare och fler betalalternativ samt ett större förtroende för att handla på nätet.

Vad som dock fortfarande är fascinerande är att bara 7 procent av all konsumenthandel sker online. Det är svårt att relativisera den siffran, men det säger en del om hur många köp som trots allt sker i den fysiska handeln fortfarande (även om själva transaktionen är digital). Det känns som att e-handeln fortfarande är i sin linda.

Samtidigt blir det allt svårare att definiera och framförallt räkna på e-handeln. Jag menar, vad är e-handel om du kollar en produkt i en butik och sedan köper samma produkt hemifrån, via samma butiks e-handelssajt? Inom branschen pratar man om ”Brick and mortar”-handlare med fysiska butiker och onlineföretag som både startade och driver sin verksamhet från nätet. Men många företag har förstås både fysiska butiker och möjlighet att handla online.

Så här summerar Postnord de viktigaste förändringarna i första kvartalets e-barometer:

  • Prognos: 50 miljarder kronor 2015
  • Livsmedel visar kraftigast tillväxt
  • Topp tio varor Q1 2015: Skönhet/hälsa på plats 3
  • Minskad e-handel från utlandet under Q1
  • Var femte har e-handlat med mobil

Kommentera