Sex analyser av Apple Music och Spotify

Apple-event San Francisco

De två största nyheterna från gårdagens Apple-event sett ur ett medieperspektiv, måste ha varit lanseringen av Apple News och Apple Music. Här kommer fem artiklar om Apple Music som jag tycker innehåller intressanta analyser av det sistnämnda. Det är ingen tvekan om att mega-maxi-multi-miljard-företaget Apple får konkurrenterna att darra lite, men frågan är hur mycket, och hur länge.

Kit.se – Spotify har all anledning att ligga sömnlösa
”De har varit världens största återförsäljare av inspelad musik sedan år 2010. De har upparbetade relationer med en bit över 800 miljoner människor, med inmatade kortuppgifter i Itunes Store. De kan sätta sin nya app i händerna på så gott som alla exemplar av Iphone och Ipad som finns i bruk. I jämförelse framstår Spotifys 60 miljoner användare, varav 15 miljoner är betalande, som en ganska beskedlig droppe i ett potentiellt gigantiskt hav.”

IDG.se – Apple Music betyder huvudvärk men inte döden för Spotify
Apple Music kommer självklart göra det svårare för Spotify att fortsätta växa i samma snabba takt, inte minst eftersom Apple för första gången tar en tjänst till Android. Men för Daniel Ek och hans investerare räcker det att växa även i något långsammare mak. Det räcker för att ta bolaget till börsen och låta investerarna casha in. Annars återstår alternativet att bli uppköpt.”

Macworld.se – Allt om Apple Music – och så skiljer det sig mot Spotify
”En av de saker som gjorde Beats Music populärt innan Apple köpte upp företaget var de mänskligt kuraterade radiokanalerna, som skiljer sig från Spotify, Pandora och Last.fm genom att alla låtarna som spelar väljs ut av en dj:s och inte av algoritmer i datorer.”

Ny Teknik – Därför bör Spotify oroa sig för Apple Music
”Slutsatsen många drar är ändå att Apple misslyckats med att få bättre avtal med skivbolagen och exklusiva avtal med artister. Rykten har gjort gällande att Apple har försökt övertyga skivbolagen att stoppa Spotifys reklamfinansierade tjänst, och det ser också ut att ha misslyckats.”

Venturebeat.com – With Apple Music, we’ll soon know if Apple’s $3B bet on Jimmy Iovine will pay off
”Apple enters a field that is growing more crowded as it has become clear that streaming is the future. Russian Internet giant Yandex recently launched a music streaming service focused on its home country. And Saavn, which has 13 million users and focuses on streaming Indian music in 200 countries, has been growing rapidly, especially in its home country.”

Bloomberg News – Apple Wants to Own Music Again, and Everyone Is a Target
”Apple still hasn’t fully embraced the open Internet as a core piece of its offerings. In fact, it went to great lengths to talk about how it would keep your data anonymous and never use it the way Google and Facebook will.”

Bonusartikel: Di Digital – Apples storlek kan krossa Spotify
”Betyder det att loppet är kört? Absolut inte. En uppsjö streamingtjänster tävlar redan idag om användarnas gunst – franskägda Deezer och Jay Z-ägda Tidal för att nämna två. Ingenting talar emot att musikmarknaden även framöver kommer att vara stor nog för flera konkurrerande plattformar.”

Kommentera