Hans Roslings känsla för internet-stil

Den som besöker Gapminders Facebooksida slås ganska snart av hur starkt genomslag Hans Rosling får för sina korta och pedagogiska förklaringar av världsläget. Antingen det handlar om klossar och kartor, som i fallet med flyktingssituationen i Syrien (750 000 visningar och 12 300 delningar). Eller som när han pratar båtflyktingar på Medelhavet och EU-direktiv (1,7 miljoner visningar och nästan 30 000 delningar).

Förvisso har Gapminder nästan 80 000 följare på Facebook, men Hans Roslings starkt lysande stjärna blir också ännu mer tydlig när man jämför med annat material som delats på sidan. Han har helt enkelt hittat ett sätt att kombinera kunskap, vetenskap och pedagogik på ett sätt som gifter sig med nätkulturens ”chunkifiering” på ett perfekt sätt. Det här är förstås inga nyheter. De flesta har sedan länge blivit bekanta med Roslings bubblor och tabeller och hans smittsamma entusiasm. Det som slog mig nu var att det så tydligt syns i siffrorna på facebooksidan, det vill säga hur allt material märkt Rosling automatiskt får en extra skjuts.

Kommentera