När Buzzfeed tar över världen

Jag gillar dystopiska framtidsskildringar av hur medievärlden kommer att se ut om bara några år. En intressant och inte helt verklighetsfrånvänd framtidsbild bjuder David Holmes på i en krönika på PandoDaily.com.

Holmes beskriver en värld där Buzzfeed är börsnoterat och med en ekonomi som både tillåter företaget att ”köpa” den bästa arbetskraften (både unga stjärnskott och rutinerade journalister), ha det bästa erbjudandet till annonsörerna och samtidigt successivt urholka det vi idag kallar journalistik genom en extrem lojalitet med annonsörernas intresssen, snarare än den oberoende journalistiken.

”The much fretted-over conflicts of news organizations that raised a little venture money will seem quaint. Every piece of content will be designed to sell something through insidiously slick operations run by a couple duopolistic companies that own both the pipes and the portals and maybe even the devices that serve up this content. And with users more willing than ever to give away their personal data to these mega-firms.”

Domedagskrönikor om hur allt kommer bli sämre när journalistikens oberoende äventyras till förmån för annonspengar har vi sett regelbundet under många år, så det känns inte som en ny spaning. Däremot pekar avslutningen på texten åt ett intressant håll; konsolideringen av medier, plattformar och kommunikationslösningar.

”It’s not just media that’s going to consolidate. It’s media and platforms and telecommunications. Coke Vs. Pepsi. McDonalds Vs. Burger King. Voxcast vs. Facebuzz.”

Vad tror du? Är David Holmes ute på villovägar?

För övrigt åker jag till Malmö och The Conference imorgon. Hojta om du är där!

Kommentera