Så ser Buzzfeed på data och användarupplevelsen

Sabrina Majeed, product design manager på Buzzfeed. (Foto: Fredrik Wass)
Sabrina Majeed, product design manager på Buzzfeed. (Foto: Fredrik Wass)

Under tisdagseftermiddagen på The Conference i Malmö yssnade jag på Sabrina Majeed, product design manager från Buzzfeed. Hon pratade om hur Buzzfeed ser på data utifrån tre perspektiv:

  • ”Data for activism”
  • ”Data for user experience”
  • ”Data for authenticity”

Genom att visualisera data och hitta ett emotionellt anslag tillsammans med starka visualiseringar går det att nå ut med i grunden ganska tråkig statistik eller information. Vill man vara lite kritisk kan man säga att Buzzfeed säger sig ha uppfunnit något som traditionella journalister sysslat med sedan länge, det vill säga att ta något komplex, tydliggöra budskapet och presentera det på ett pedagogiskt sätt. Jag tänkte likadant i vintras när Jonah Hill från Buzzfeed stolt meddelade att Buzzfeeds journalistik i vissa fall har lett till en förändring i samhället. Ja, vad trodde du liksom?

Nåja, Sabrina Majeed nämnde dock några klassiska fallgropar när det gäller hur vi slänger oss med mätbara data och uppgifter om hur vilket resultat våra insatser får. Vad betyder det när någon säger att antalet användare ökat med 50 procent, om metoden för att få fler användare bygger på att spamma de befintliga användarna med ”bjud in”-funktioner som lurar dem att bjuda in hela sin kontaktlista? Och vad blir då till exempel konverteringen till betalande kunder? (förmodligen låg). Hon gav ett exempel från hur Netflix för några år sedan placerade en ”koppla mitt Netflix-konto till Facebook”-ruta så att den var svår att klicka bort utan att faktiskt först göra Facebook-kopplingen. Något de fick mycket kritik för.

Svår-ignorerad ruta på Netflix.
Svår-ignorerad ruta på Netflix.

Vidare diskuterade Sabrina Majeed hur nya medier (som Buzzfeed) demokratiserar journalistiken genom att ha örat mot marken och fånga upp vad människor pratar om, snarare än vad medierna tycker är viktigt. Något som enligt henne kan vara både bra och dåligt.

”New media demokratiserar journalistik, vilket är bra och dåligt. Till exempel trendar Donald Trump i USA.” sa Sabrina Majeed och fortsatte med att berätta om hur 120 000 tweets använde taggarna #ferguson eller #mikebrown i Ferguson samma dag som Mike Brown blev dödad av en polis. Men det tog två dagar innan amerikanska kabelbolag plockade upp nyheten.

”Den fördröjningen börjar bli mer synlig för läsarna. Många ser vad som händer via Twitter först. Många känner att medierna är väldigt sena med att uppmärksamma det”.

Buzzfeed kartlägger också vilka ämnen och teman som fungerar på global nivå och översätter sedan sina artiklar till olika språk. Ett exempel på ett sådant tema är jämställdhet och kvinnors rättigheter, där vissa artiklar får spridning först i en världsdel och sedan en annan efter att den översatts.

Det som är Buzzfeeds styrka är ju framförallt paketeringen och snabbheten, men också lyhördheten från målgrupperna. Det journalistiska hantverket har aldrig varit deras USP så att säga. Frågan är hur samhällsjournalistik som demokratisk institution kan överleva sett genom den slutsatsen.

Här kan du se klippet med hela föreläsningen av Sabrina Majeed.

Sabrina Majeed blir intervjuad av Sydsvenskans Andreas Ekström i en av pauserna på The Conference. (Foto: Fredrik Wass)
Sabrina Majeed blir intervjuad av Sydsvenskans Andreas Ekström i en av pauserna på The Conference. (Foto: Fredrik Wass)

Kommentera