Vem bär ansvaret för reklammärkningen?

Samtidigt som diskussionerna går höga om smygreklam bland bloggare och influencer drar Veckorevyn och Bonnier igång en Snapchat-kanal som högst oblygt håller upp produkter framför kameran, se bilden nedan. Visst de hymlar inte om att programmet är sponsrat eller som de skriver i sitt pressmeddelande: ”Beautytude produceras av WoWat, Bonnier Tidskrifters nya TV-redaktion, i samarbete med svenska makeupmärket IDUN Minerals.

I början av den ”Story” som de visar upp produkten i nedan berättar de att inslaget är sponsrat. Men i en ”Story” försvinner inslagen efter 24 h. Så rent teoretiskt kan du komma in precis när inslaget där de berättar om att inslaget är sponsrat är bortplockat på grund av att de har legat ute i 24 h, men ändå se när de visar upp produkten, som skärmdumpen nedan. Då är produktuppvisningen inte längre reklammärkt. Och själva ”reklammärkningen”, att berätta att ”inslaget är gjord i samarbete med”, är ju inte direkt så som vi är vana att se märkningen i annonser eller tv-reklam.

veckorevyn_snapchat
Skärmdump ur Bonniers sminkskola i Beautytude på Snapchat.

Jag är givetvis också för en tydlig reklammärkning, men hur skulle Bonnier ha kunnat göra mer? Hur ska man i ett 10 sekunder långt Snapchat-inlägg reklammärka produkter som hålls upp? Ska man alltid kasta in en vinjett innan produkten visas? Blir lite tight om du har 10 sekunder på dig. Här måste det förstås till nya regler som följer med i utvecklingen. Eller måste det? Är det kanske snart en omöjlighet? Får vi kanske finna oss i att vi måste lära våra barn att förstå att det mesta de möter på nätet är det någon som vill att de ska se, och att de bara är mer eller mindre tydligt vem avsändare är? Ibland är det en politiker som vill få ut sitt budskap i en gammel-TV-intervju och ibland är det sminkmärket IDUN som vill få dig att köpa deras produkter via Snapchat.

Vem bär ansvaret?
Så här ser ju verkligheten ut idag. Det man måste fråga sig då är vilket ansvar vi som arbetar professionellt med att få ut varumärkens budskap då har? Jag skulle säga att vi har ett väldigt stort ansvar. Kanske är det vi som ska säga åt produktägarna att de måste vara tydliga mot sina mottagare? Kanske är det vi kommunikationsproffs som ska hjälpa till att hålla gränserna tydliga och hjälpa mottagarna att avgöra vad som är sponsrat material och inte? Det är ju trots allt vi som är bäst skickade på att avgöra vad som är vad…

Vad tycker du? Var ligger ansvaret? Och finns det någon universell lösning som kan funka på alla plattformar?

/ @jmjobring som indirekt är sponsrad av Punkt PR som betalar min lön, och i lurarna har jag helt osponsrat Celebrate med Anderson Paak.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *