Sommarens 5 viktigaste

Okej, då sitter vi lätt yrvakna på kontorsstolen igen efter sommarens utflykt. Men vad hände egentligen under ledigheten? Vad behöver jag bry mig om i sommarens nyhetsflöde? Här är de fem viktigaste punkterna för dig som sysslar med (digital) marknadsföring och försöker kommer tillbaka till verkligheten:

1) Pokémon Go ägde sommaren 2016 – Det har skrivits spaltkilometer om mobilspelet som sommaren 2016 tog halva världen med storm. Jag var själv tvungen att skriva ett inlägg här på Resumé även om jag försökte ha semester. Visst kan du köpa lures som t ex Media Markt gjorde den 17 juli för att locka Pokémons och spelare till din affär eller till någon plats i närheten, men högst troligt får vi vänta lite på hur vi mer strukturerat kan börja använda Pokémon i marknadsföringen. Däremot är det förstås viktigt för alla oss som arbetar med marknadsföring att försöka förstå hypen och kanske lära oss ett och annat av spelets idé och vad som triggar folk, det var det jag försökte utveckla i mitt sommarinlägg ”Därför är Pokémon Go viktigt”.

IMG_4344
Ja, hypen följer nog med oss in på kontoren nu när semestern är slut för många av oss…

2) Facebook skruvade i algoritmen. Igen – I början av sommaren skruvade Facebook åter ner räckvidden för företagssidor och upp den för familj och vänner, läs gärna deras eget inlägg som ofta ger bra hintar om hur vi ska hantera deras förändringar. Jag uttalade mig då här i Resumé, och jag tycker att det citatet kan få återupprepas: ”Vi måste sluta stirra på Facebooks skruvande i algoritmen. De kommer alltid att vilja gynna sina aktieägare, vi som arbetar med sidor på Facebook måste helt enkelt lägga all vår energi på att skapa relevant innehåll till de följare vi har. Inte stirra på statistiken och längta efter de vi inte har. Bygg relationer, glöm megafoner, säger han.” I samma artikel var Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar mer irriterad på Facebook medan Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, mer var inne på min linje; att vi måste inse Facebook hela tiden förändrar sina algoritmer och vi måste fokusera på det vi kan påverka – vårt eget innehåll.

3) Instagram kopierar och utmanar Snapchat med Stories – Jag har under våren spått att Instagram är den plattform som har fått ta mest stryk av Snapchats snabba tillväxtutveckling. Men kanske kan Instagram nu delvis vända trenden genom att göra en Snapchat-kopia inuti i Instagram? Det är i varje fall tanken med Stories – du kan lägga upp bilder och filmklipp som du kan rita på och leka med och dessa ligger där sedan i 24 timmar innan de försvinner. Instagram har dock fortfarande två nackdelar jämfört med Snapchat: För det första är Snapchats startläge en kamera, du börjar alltså skapandet direkt i du öppnar appen, det gör man nästan, men inte riktigt i Instagram, och den lilla skillnaden är trots allt en skillnad som markerar att Instagram inte har samma inställning till att snabbt skapa enklare innehåll. För det andra är Instagram Stories förstås fortfarande en bit bakom Snapchat i lekfullhet, men den nackdelen är kanske inte så stor, då Instagram förmodligen har och tänker fortsätta ha en något äldre publik som kanske inte tvungen vill sätta hundöron på sig själv. Kommer Instagram Stories att ta tillbaka användare som har börjat luta över mot Snapchat? Nej knappast. Kommer Instagram Stories att glädja de företag som fortfarande inte har orkat eller vågat ta steget till Snapchat? Ja, alldeles säkert, det kommer troligen också att hindra att fler av Instagrams äldre/mer konservativa användare överger plattformen för konkurrenten Snapchat. Men, jag tror trots allt att det är ett misstag att helt stängda dörren till Snapchat om du arbetar med marknadsföring idag, plattformen har hunnit växa sig enormt stor och är hemmahamn för väldigt många som knappast kommer att rusa till Instagram oavsett vad de hittar på. Som vanligt kokar allt ner till vem du vill nå och med vilka budskap.

Insta_stories

4) Facebook ska hitta och stoppa klickbetessajternas framfartFacebook meddelade också häromdagen att de ska börja identifiera och stoppa trafiken till uppenbara klickbetessjater som använder rubriker av typen ”“He Put Garlic In His Shoes Before Going To Bed And What Happens Next Is Hard To Believe”. Facebook ska försöka identifiera fraser som ofta används av på den här typen av sajter – ”Du anar inte vad som hände sen…”, men även reducera trafik till sajter dit vi klickar bara för att snabbt återvända till Facebook. Huruvida detta kommer att gynna mer seriösa aktörer finns det delade meningar om, men jag tror personligen att färre klickbeten kommer att ge seriösare nyhetssajter mer trafik. Konkurrensen om trafik minskar ju de facto något, förutsatt att Facebook lyckas med sina begränsningar.

5) Philando Castile avlider i direktsändning på Facebook och ingen censurerar – I början av juli filmade Diamond/Lavish Reynolds i USA när hennes pojkvän precis hade blivit skjuten av en polis efter att han blivit stoppad vid en trafikkontroll, du kan läsa och hitta en mängd nyhetslänkar om händelsen på en utförlig artikel på Wikipedia. Det verkligt tragiska och obehagliga med sändningen är att pojkvännen Castile i princip segnar ner avlider i direktsändning. Man kan fortfarande se den otroligt obehagliga filmen på Facebook även om den nu är märkt med varningar. Mark Zuckerberg kommenterade och försvarade själv att filmen fick ligga kvar på plattformen. Och hela den otroligt tragiska händelsen sätter fingret på den utveckling vi nu ser när direktsändning bokstavligen är i var mans hand: Hur ska t ex Facebook och YouTube hantera gisslandraman eller terrorhot i direktsändning? Hur påverkar det polisen när de vet att alla kan direktsända deras ingripanden? Vem ska dra gränsen för vad som är okej? Ja, det gör ju förstås Facebook och YouTube själva, men är det en utveckling som är så lyckad att amerikanska börsbolag avgör vad som är rimligt att visa? Å andra sidan, innan de drog igång de här funktionerna krävdes det i princip en OB-buss från SVT för att direktsända rörligt, vilket förstås också kunde anses vara ett hinder för det fria ordet.


lavish
Diamond/Lavish Reynold filmade live när hennes pojkvän Castile avled av de skador han har fått av den polis som har stoppat dem för en trafikförseelse, filmen finns fortfarande kvar på Facebook och möjligheten till att vi alla kan sända vad vi vill live väcker många frågor och kommer säkert att påverka vårt samhälle på en rad olika sätt och vis.

Fortsätt med ett öppet sinne
Vi lever verkligen i en intressant tid här i början av den digitala eran. Det känns uppfriskande att vi trots allt vet rätt lite vet om vilken väg utvecklingen ska ta och vad som väntar runt hörnet, som t ex Pokémon-hysterin. Det visar kanske mest av allt att vi måste fortsätta ha ett öppet sinne och vara på tårna och utbyta kunskap och tankar med varandra för att fortsätta vara konkurrenskraftiga och nå ut med våra varumärken till kunderna. Välkommen tillbaka till den roliga verkligheten!

/ @jmjobring som redan älskar Spotifys nya tjänst Release Radar som på ett smart sätt kompletterar rekommendationstjänsten Discover Weekly och t ex talar om för mig att Ed Harcourt har släppt nytt. Tänk om Spotify också hade anlitat en PR-byrå som hjälpte dem med medierelationerna, då kanske expansionen kunde gå ännu fortare och vi släpp sväva i ovisshet om huruvida Spotify kommer att få slutligt världsherravälde eller ej.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *