Därför tror jag på Instagram igen

Det är kul att ha rätt, men mycket mer lärorikt att ha fel. Jag har tidigare spekulerat i att Instagram ska tappa fart i konkurrensen från snabbväxande Snapchat. Det var en spaning som byggde på omvärldsspaningar och inte siffror. Och inte heller idag har jag mer exakta siffror än att Instagram har runt 500 miljoner användare (egna siffror) och Snapchat cirka 150 miljoner (Bloomberg). Men för oss som arbetar nationellt och på små eller medelstora bolag spelar dessa siffror egentligen ingen roll. Ska vi titta på några siffror är det närmast på Svenskarna och Internet som släpps varje höst, där Snapchat var med för första gången förra hösten, se grafik nedan. Då dominerades plattformen av väldigt unga, men jag är helt övertygad om att vi kommer att få se helt andra siffror i höstens undersökning. Användandet lär ha ökat rejält och spridit sig uppåt i åldrarna. Ska jag spekulera vidare tror jag vi får se en klart mindre ökning för Instagram. Den årliga ökningen för Instagram var i IIS-undersökningen 12 procentenheter, ”från 16 procent 2013 till 28 procent 2014 och nu 40 procent 2015”. Nu lär vi se en avstannande utveckling där, tror jag.

snapchat_IIS2015

insta_IIS2015

Men det viktigaste är, och som inte lär synas i höstens siffror för Internet och svenskarna, de förändringar som Instagram har gjort de senaste månaderna. Det kanske inte har förändrat så jättemycket för den enskilda användaren men för den professionella företagsanvändaren gör dessa nyheter väldigt stor skillnad. Se listan nedan över alla förändringar som Instagram har släppt i rask takt under våren och sommaren:

HÄR ÄR INSTAGRAMS SENASTE FÖRÄNDRINGAR:
STORIES – Instagram Stories är en ganska direkt kopia av Snapchat fast med den viktiga skillnaden att gränssnittet är Instagrams och inte Snapchats, som ofta uppfattas som väldigt förvirrat av nya användare. Dessutom har de allra flesta svenska företag samlat följare på Insatgram under ett antal år innan Snapchat fanns på banan. Det gör att de har en följarbas som nu enkelt kan se när företaget i fråga gör en story på Instagram. Jämför med vilket jobb det är för de allra flesta företag att hitta nya eller skapa en följarskara på Snapchat och sedan få dem att titta på storien i fråga. En jättefördel för Instagram. Dessutom har de företag som har kommit igång med Stories fått bra med visningar eftersom de har synts längst upp i appen i ganska modest konkurrens, än så länge.

STATISTIKEN – den som kopplar ihop sitt Instagram-konto med sin sida på Facebook får numera tillgång till hyfsad statistik. Snapchat har fortfarande inget motsvarande, du kan se vem som har tittat och inget mer. En vild gissning är att vi så småningom också kan plocka ut den där statistiken från Instagram via vår sida på Facebook. Kan vi börja redovisa vår Instagram-närvaro på allvar i Excel-dokument som gör cheferna glada tror jag det också hjälper alla contentskapare att öka förståelsen för plattformen inom de företag de arbetar på – nog så viktigt.

INLOGGNINGEN – du behöver inte längre logga ut och in när du ska skifta mellan ditt privata konto och företagskontot, nu sker det sömlöst och enkelt. Något liknande finns inte ännu på Snapchat.

ANNONSERINGEN – vem som helst kan med en knapptryckning annonsera ut vilket inlägg som helst. Snapchat är fortfarande rätt låst för små och medelstora bolag, det är endast de riktigt stora drakarna som kan annonsera eller köpa in sig i filter och annat i plattformen. Det är förstås också en nackdel för Instagram att den lusas ner av annonser, men för företagsanvändaren kan det rätt använt ändå bli en bra investering och bli en hjälp i att bygga upp en bra bas med följare. Det är fortfarande väldigt svårt på Snapchat.

ALGORITMEN – Instagram införde en algoritm som visar bilder från de du interagerar mest med först. En förändring som gynnar konton som skapar bra innehåll som många engagerar sig i, men det gör också att kvaliteten på användandet av Instagram ökade för de allra flesta. De fick helt enkelt ser mer relevanta bilder. Snapchat har inte samma upplägg eftersom bilderna försvinner inom 24 timmar eller direkt om de skickas mellan användarna. Stories på Snapchat har inte heller någon algoritmstyrning som gör att jag får se de jag oftast tittar på längst upp, där är det fortfarande rent kronologiskt.

Insta_stories

Jag tror att alla dessa punkter sammantaget kommer att ge tillbaka Instagram lite av det initiativ som Snapchat var på god väg att sno åt sig. Framförallt för alla professionella användare. Givetvis är företagsanvändaren helt beroende av att publiken finns på plattformen, men man kan inte heller, som Snapchat nästan har gjort, göra det alltför svårt för företagen och tro att de ändå kommer att göra allt de kan för att bygga en närvaro på plattformen. Det finns liksom en gräns när tröskeln blir så hög att företagsanvändaren helt enkelt inte mäktar med att ta sig in. Jag tror därför många drog en lättnadens suck när Instagram nu har kontrat och visat framfötterna utvecklingsmässigt.

Företagen kommer släppa Snapchat
Ska jag försöka sammanfatta mina åsikter tror jag att Snapchat kommer att behålla greppet om sina unga användare och säkert också fortsätta växa, men antalet svenska företag som tar sig in appen tror jag inte kommer att växa alls just nu. Jag tror att de allra flesta kommer att satsa mer på Instagram och hoppas på att alla yngre användare inte har flytt plattformen. Jag tror också att Instagrams tillväxt har avstannat rejält, framförallt bland de unga, men inte mer än att företagsanvändarna ändå kallt räknar med att de når ut hyfsat på Instagram även inom den närmaste framtiden. Sedan kommer det förstås alltid att finnas företag som måste finnas på Snapchat eftersom de har en verksamhet som passar där och/eller en publik som är ung och i princip kräver att de finns där. Men Facebook har enligt sina egna siffror 60 miljoner företag på sin plattform, och alla dessa börjar just nu få ta del av klart mer och bättre statistik på sin Instagramnärvaro och de kan dessutom enkelt börja skapa realtidsinnehåll, som har varit Snapchats trumfkort. Den kraften tror jag inte Snapchat ska underskatta.

Jag ska nog med andra ord akta mig för att räkna ut Instagram alltför snabbt. Men som sagt, det är väldigt lärorikt att ha fel för då får man chans att omvärdera och genomlysa sina egna resonemang och bli lite smartare på kuppen. Den som är alltför rädd för att ha fel träffar nog också väldigt sällan rätt. Eller har jag fel igen?

/ @jmjobring som idag lyssnar på utmärkta Spotifylistan UK House Music och njuter av att leva i en föränderlig värld.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *