#SSWC Dag 2

Dag 2 är snart över på SSWC, denna dag har varit lång men fylld av många intressanta sessions.

Idag har jag bland annat lyssnat på föreläsningar om datajournalistik och ROI i sociala medier, men den som jag föll mest för var en session som Elisabeth Bitsch-Christensen från Salesforce höll i. Föreläsningen handlade om hur Obama gjorde för att bli omvald, vilken data hans stab använde och vilken teknik. Kan det bli mer intressant?

Edward Schlicksup engagerades för ett jobb samma dag som Barack Obama blev president i USA, att Obama skulle bli omvald nästa val. Schlicksups taktik var att lägga all ROI åt sidan och bara fokusera på en vinnande utkomst. Vid starten bestod gruppen av tre personer, en siffra som växte till närmare 7 000 mot slutet. Genom sedvanlig segmentering av målgruppen och sedan en väldigt strategisk och personlig kontakt med väljare lyckades kampanjen vinna valet. Att se väljarnas hjärtefrågor och belysa dom kände de att politiken kom dom nära. Dagen då Obama omvaldes blev Schlicksup arbetslös, något han själv var väldigt nöjd med. Se till att ta en titt på filmen här nedanför.

Jag skulle kunna sitta och lyssna i evigheter om detta ämne! Data, data och åter data tillsammans med smart strategiarbete – underbart!

Länk: Hur Obama vann valet med Salesforce.

Kommentera