Infografik: 10 överraskande fakta om sociala medier

Tro det eller ej, men du är inte ensam om att spendera fredagskvällen på Facebook. Fredagar är nämligen dagen då människor engageras mest på plattformen. Jag har hittat en infografik från Mainstreethost som innehåller tio stycken intressanta fakta om sociala medier.

En annan fakta som återfinns i infografiken, är att frågande twittrare förväntar sig ett svar inom en timme från företag. Det här har jag skrivit tidigare om, vikten av att svara snabbt i sociala medier.

Om en kund har ett problem eller vill framföra ett klagomål, så går de i många fall den digitala vägen för kontakt. Människor vill ha äkta engagemang från företag och varje varumärke med en närvaro i sociala måste ha rätt teknik och resurser på plats för att snabbt svara på kunder som kontaktar dem på dessa kanaler. Om kunden inte kan beställa från dig, eller hitta den information på din webbplats, så är dina konkurrenter bara ett knapptryck bort. Konsumenter kommer inom kort inte tolerera tystnad och långsamma svar från varumärken.

Den viktigaste faktorn för framgång i sociala medier är svarstiden. Även om det inte är möjligt för dig att omedelbart ge ett direkt svar på någons inlägg, se till att de får din uppmärksamhet på studs. Människor vill bli sedda och hörda, även om det bara är en fredlig ”Vi återkommer till dig inom XX minuter/timmar” (välj den tid du behöver för att hitta svaret). Tack vare det här svaret, kan kunderna bli tryggt medvetna om att du tar hand om dem.

Jag är säker på att du gör allt som behövs för att placera ett leende på dina kunders ansikten. Men att hantera negativa kommentarer online kan ibland vara svårt. Tänk på att alla dina ord granskas av internet-samfundet och ditt svar kan snabbt gå viralt. Du är bara en människa och dina kunder är också människor. Ta itu med problemet på ett klokt sätt, med sunt förnuft kommer man långt.

(Klicka på infografiken för att göra den större)

10 Surprising Social Media Facts

Kommentera