Del 2 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier

I Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier, tog jag upp vad du bör gå igenom innan du börjar med följande tips. I den här delen kommer du att få handfasta tips på vilken typ av innehåll som fungerar bäst i sociala medier.

Checklista Del 2 - Tips & Trix för att lyckas i sociala medier

I min roll som Social Media Manager i snart 10 år så har jag testa mycket olika typer av innehåll. Genom att hela tiden följa upp och mäta gjorde att jag kommit fram till att dessa punkter som målgruppen oftast går igång på:

  • Anpassat innehåll
  • Engagera dina fans
  • Visste du att…
  • Bakom kulisserna
  • Tävlingar
  • Välgörenhet
  • Rekommendationer

Anpassat innehåll
För att fånga din målgrupps intresse bör du formatanpassa innehållet per kanal. Jag brukar tänka på att publicera inlägget med en stående bild eftersom de flesta konsumerar innehållet via mobilen vilket gör att den stående bilden tar upp, i princip, hela skärmen. Vilket innebär att ditt innehåll får större exponering än en liggande bild. Använd gärna funktioner som finns för den specifika plattformen som du publicerar på tex. Om det finns filter, giffar eller någon annan funktion som du kan lägga på ditt innehåll.

Engagera dina fans
Det bästa med sociala medier är att du kan ha en dialog med dina kunder och även att få dem att bli engagerade. Få dem att dela med sig av sitt bästa tips, sitt bästa minne, vad de tycker att man bör tänka på osv. Deras svar kan ge uppslag till nästa inlägg på sociala medier där du kan tex göra en topplista som är baserad på dina kunders kommentarer.

Visste du att…
De som följer dig i sociala medier har troligtvis mycket kunskap om ditt företag och din produkt. Därför kan man ge dem lite mer djupgående information som de kanske inte vet om. Så innehåll som “Visste du att…” är något som nördarna gillar väldigt mycket.

Bakom kulisserna
Bakom kulisserna-material är alltid spännande. Som följare får man möjlighet att få följa med in där ingen annan får vara. Det gör att kunden får känna sig speciell.

Tävlingar
Ja, tävlingar är kanske lite uttjatat men det fungerar väldigt bra, fortfarande. MEN det som du bör tänka på är att du håller koll på vad som gäller. Lotterilagen: man får inte arrangera ett lotteri och lotta ut en vinnare om du är ett vinstdrivande företag. Ideella föreningar får anordna lotteri och då måste man ansöka om tillstånd. Lotterilagen tillämpas endast på vinstdrivande företag. Vad är då ett lotteri? Det är ett spel och innebär att vinnaren väljs ut slumpmässigt. För att tävlingen inte ska ses som ett lotteri så är tumregeln att den tävlande måste prestera något t ex skriva en motivering och en jury som utser vinnaren. Tävlingssvaret måste vara så unikt att ingen annan kan svara exakt samma. Tävlingsregler samt var vinnaren publiceras bör även vara med. Ska tävlingen publiceras på Facebook och/eller Instagram då måste man också förhålla sig till Facebooks egna tävlings-regler om hur tävlingen ska bedrivas. t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna.

Välgörenhet
Om ditt företag stöttar någon välgörenhetsorganisation eller gör en punktinsats för något aktuellt ämne så fungerar det bra att publicera i sociala medier. Jag vet att vissa PR-avdelningar inte vill att man ska slå sig för bröstet när man gör en välgörenhetsaktion och skriva ett pressmeddelande, vilket är OK, men jag tycker att man ska tillfället att prata att man som företag gör bra saker. I sociala medier är det tacksamt att publicera det och kanske mer accepterat eftersom där har man en mer lättsam ton.

Rekommendationer
Om ditt företag har produkter som får rekommendationer kan du använda dem i sociala medier. Det är alltid bättre när någon annan berättar hur bra din produkt är än om du själv säger det. För att ta nästa steg kan du kontakta en av kunderna som har gett dig en bra rekommendation och göra en liten video-intervju som du sen publicerar i sociala medier.

Har du några bra tips och trix för att lyckas i sociala medier? Fyll gärna på i kommentarsfältet.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

 

Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier

Har du idétorka på vad du ska publicera i sociala medier? Hur ska du göra för att lyckas? Vilken typ av innehåll kan du publicera? Jag har samlat ihop en lista på mina bästa tips och trix för att lyckas i sociala medier.

Tips och trix för att lyckas i sociala medier

Vad är det som funkar i sociala medier? Vad får din målgrupp att bli engagerad? När du arbetar med sociala medier får du testa och se vad som fungerar för just din målgrupp. När du märker att en speciell typ av innehåll engagerar din målgrupp, då har du gjort rätt. Då är det bara att fortsätta att publicera den typen av innehåll.

Men innan jag presenterar de konkreta tipsen (Del 2) bör du göra din hemläxa först. Det innebär detta:

  • Låt produkten prata till kunden
  • Lär känna din målgrupp
  • Våga vara personlig
  • Ambassadörer
  • Annonsering
  • Rekommendationer

Låt produkten prata till kunden
Är det produkten som “pratar” till kunden eller är det något annat i innehållet som tar målgruppens fokus? Tex om du ska sälja en konkret produkt och blandar in ett livsstils-innehåll i det du publicerar i sociala medier kan göra att det upplevs som ett rörigt innehåll. Tricket är att hålla det så enkelt som möjligt – låt produkten stå i centrum.

Lär känna din målgrupp
Genom att gå in under fliken statistik i Facebook Business Manager kan du lära dig mer om din målgrupp. Vilket kön, ålder och demografi dina fans har på din Facebook-sida. Den mest spännande statistiken, tycker jag, är att se i vilket åldersspann dina mest engagerade fans finns i. Dessa är dina bästa kunder eftersom de tar sig tid att klicka, dela, gilla, kommentera eller titta på ditt innehåll. Här finns en hel del spännande statistik som du kan grotta in dig i för att lära känna din målgrupp.

Våga var personlig
I sociala medier är det tillåtet att vara personlig. Tonaliteten bör vara lättsam för att mottagaren ska känna sig träffad och lockad att läsa ditt innehåll. Gärna ett pratigt skriftspråk och jag tycker att du kan använda emojis om det passar. Och framförallt – våga att vara personlig. 🙂

Ambassadörer
Genom sociala medier kan du identifiera dina främsta ambassadörer. De är de fans som är mest engagerade och gärna skriver mycket och långa kommentarer, kanske tillochmed skickar in bilder och videos i kommentarsfälten. Dessa fans ska du ta väl hand om! De kommer att ställa upp för dig om det skulle komma en kris.

Annonsering
I dagsläget måste du räkna med att ha en annonsbudget för att synas i sociala medier. Om vi backar fem år så kunde ett företag få exponering i sociala medier utan att betala för det. Men den tiden är dessvärre förbi. Facebook är en pengamaskin vilket innebär att om du ska få ditt innehåll att synas i det gigantiska bruset av sociala medier-inlägg måste du betala för det. Visst, du får en viss räckvidd organiskt fortfarande men det blir svårare och svårare att nå ut med ditt innehåll.

I Del 2 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier, kommer du att få handfasta tips på vilken typ av innehåll som fungerar bäst i sociala medier. Håll utkik nästa onsdag!

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Intervju: Linda Hörnfeldt – Hur ska jag välja rätt Influencer?

Hur ska företag arbeta med Influencers? Vad ska jag mäta? Ska jag använda en kändis eller någon som målgruppen är intresserad av? Jag träffar och reder ut detta med Linda Hörnfeldt, Digital entreprenör.

Linda Hörnfeldt

Linda Hörnfeldt är inte bara Digital entreprenör utan även författare och grundare av organisationen Influencers of Sweden som stödjer influencers i sin yrkesroll. Hon har även agerat som expert i civilutskottets utredning “Ett reklamlandskap i förändring” och fick därmed tala i Riksdagen. Linda är även själv Influencer vilket gör att hon har båda sidorna kring att både vara Influencer och se utifrån ett företagsperspektiv. Därför vill jag träffa henne och göra en intervju.

Varför ska jag använda Influencers i min marknadsföring?
Det är vanligt att marknadsavdelningar har en tydlig kundresa och den kan förstärkas genom Influencers. Om du använder Influencers som en del av marknadsmixen behöver den behandlas på ett annat sätt än de andra kanalerna eftersom styrkan med att använda Influencers är trovärdigheten.

Hur hittar jag en influencer som passar mitt företag?
Det här är den stora nyckelfrågan men du kan börja med att utgå från dessa frågeställningar:

  • Är Influencern relevant för din produkt?
  • Är personer engagerad i vad Influencern gör på ett positivt sätt?
  • Litar personer på vad Influencern säger?

Beroende på hur mycket budget du har kan du anlita en byrå, t ex Relatable eller Beatly, som kan hjälpa dig att ta fram rätt Influencers. Annars får du göra din research själv genom att Googla, följa hashtags och göra en kvalitativ research men det tar mycket tid. Anlitar man en byrå som är specialister kommer du att tjäna in din egen arbetstid. Det är något jag rekommenderar speciellt om du inte är insatt i hur marknaden fungerar. Att välja byrå är också jättesvårt. Man måste veta vad man beställer och vad man vill ha ut av det, annars är det pengar i sjön.

Det är svårt att mäta resultatet av ett Influencer-samarbete – hur ska jag göra?
Det handlar om att sätta det i ett större perspektiv. Skapa relation och långsiktigt förtroende. Man gör inget köp efter endast ett blogginlägg eller en “swipe up”. Men det du kan mäta är reaktioner, delningar, men komplettera med kvalitativa kundundersökningar.

“Vi gillar dem vi känner, Vi litar på dem vi gillar, Vi köper från dem vi litar på.”

Det tar en livstid att bygga upp ett förtroende men det kan gå väldigt fort att tappa förtroendet, vilket har hänt i några Influencer-samarbeten. För att inte bli drabbad som företag så bör man göra följande:

  • Googla Influencern
  • Läs Influencerns blogginlägg
  • Kolla på video från Influencern

Vad ska jag förvänta mig när en Influencer kontaktar företaget och vill ha ett samarbete?
Är det en duktig Influencer så kontaktar de företag och erbjuder sin tjänst likt en konsult. Du får det du betalar för – en reklamplats och en innehållskonsult. Du betalar inte för en kändis som har någon form av ego. Men Influencern ska också värdera sitt eget arbete och det händer ofta att företag nedvärderar arbetet.

“Influencern ska inte sälja in vad hon vill ha – hon ska sälja in vad företaget får”

Avslutningsvis säger Linda att företag ska ha respekt för kreatören men också våga ställa krav utifrån vad du betalar för.

@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Checklista för kriskommunikation i sociala medier

När en kris i sociala medier blommar upp går det ofta väldigt fort. Då gäller det att vara snabb på att reagera och agera. Jag har sammanställt en checklista på vad som är viktigast att göra när krisen dyker upp.

I min roll som Social Media Manager genom åren har jag varit med om en hel del kriser. Alltifrån skottlossning av polis, brand, jordbävning, magsjukeutbrott, onyktra personer som inte kan sköta sig, troll, arga Influencers, genusperspektiv till att det inte fanns ekologiska bananer på frukosten. Ja, i efterhand kan man skratta åt vissa kriser men just då är det väldigt intensivt och som företag måste man väga sina ord på en guldvåg så det inte eskalerar.

Här är mina bästa tips:

  • Det är OK att skriva att man inte vet i sociala medier
  • Prata ihop dig med PR, Sociala Medier, Webb, Verksamhetschef
  • Budskap – 3 saker som ska kommuniceras
  • Vilka kanaler ska vi kommunicera i?
  • Vem uttalar sig?
  • Vem skriver under på sociala medier?

Det är OK att skriva att man inte vet i sociala medier
Något som jag har lärt mig är att våga vara snabb och skriva att man är “på bollen” i sociala medier. Man kan skriva en hel del utan att behöva gå in på några detaljer. Det visar att företaget känner till att någonting har hänt och att de arbetar på det. Om du är snabb så är det du som tar taktpinnen och har möjlighet att styra kommunikationen på ett bra sätt.

Prata ihop dig med PR, Sociala Medier, Webb, Verksamhetschef
En kris börjar ofta i sociala medier genom att det är där som företaget blir kontaktad av kunder som skriver vad som har hänt. Därför brukar jag alltid kontakta PR först för att se om de har fått någon mer information om vad som har hänt. Därefter kan man göra en bedömning om det behöver publiceras något på webbplatsen eller om det räcker med att skriva i sociala medier. Om det är en allvarligare kris så rekommenderar jag att det finns en landningssida på webbplatsen att länka till. Där kan längre information presenteras och även andra villkor som berör kunderna. Den berörda Verksamhetschefen bör också bli kontaktad i ett tidigt stadie för att veta att det pågår en kris. Ibland behöver PR och Sociala Medier mer detaljer som en Verksamhetschef kan hjälpa till med.

Budskap – 3 saker som ska kommuniceras
På t ex. Twitter behöver man hålla sig kort för att det är begränsat antal tecken. Då har man inte möjlighet att skriva ett långt meddelande för att förklara vad som har hänt. Därför försöker jag alltid få ner det till en punktlista med de 3 viktigaste sakerna som ska kommuniceras. Det gör att jag kan brodera svaren utifrån dessa. Det hjälper mycket, speciellt när man ska svara samma sak till flera stycken. Man vill ju inte kopiera-klistra-in svaren utan varje person ska få ett eget svar men med samma innebörd.

Vilka kanaler ska vi kommunicera i?
Använd företagets befintliga kanaler. Det är där styrkan finns för det där vi får stöd av våra läsare. Att starta en helt ny blogg, i stridens hetta, är inget jag rekommenderar. Dels för att företaget inte har några läsare där och därmed inte byggt upp någon relation med läsarna. I en kris är dina lojala kunder dina absolut bästa vänner. De kommer att gå in och försvara dig i de kanaler som du har etablerat sedan länge. En annan sak, gällande en helt ny blogg, det är att den är inte sökoptimerad. Det tar ett par veckor innan den kommer upp som ett sökresultat och då har troligtvis krisen blåst förbi. Så håll dig till de kanaler som du brukar kommunicera i.

Vem uttalar sig?
I meddelandet som kommuniceras kan det vara en talesperson. Det kan vara Verksamhetschefen, PR-chefen, VD:n, Social Media Manager. Det är bra att använda sig av titel för att visa auktoritet. Hamnar man i en troll-diskussion så är ett tips att skriva att personen kan ringa till talespersonen för ett troll kommer troligtvis aldrig att ringa. De vill bara spamma och sprida skit. Genom att be trollet att ringa så ser läsarna att man försöker att få kontakt med personen och lösa det. Oftast slutar det med att trollet tröttnar.

Vem skriver under på sociala medier?
Vid en kris är det viktigt att bestämma vem det är som ska skriva under på sociala medier. Är det kundtjänstmedarbetaren eller ska företagsnamnet stå som avsändare? Jag rekommenderar att vid känsliga kriser så ska inte kundtjänstpersonal skriva under ett svar, utan det ska vara företagsnamnet som står som avsändare. Det är inte en enskild kundtjänstmedarbetare som ska stå till svars för företagets ståndpunkt.

Har du varit med om en kris? Finns det något som du tycker att jag har missat? Fyll gärna på i kommentarsfältet.

Karin
karin.mt.eriksson@gmail.com
@karinkomet
LinkedIn

 

Lär dig att annonsera på Facebook – helt gratis!

Är du sugen på att lära dig mer om hur man annonserar i sociala medier? Visste du att Facebook har ett eget utbildningsprogram som heter Facebook Blueprint? Där kan du, helt gratis, gå kurser i hur du blir bättre på att nå dina kunder genom sociala medier-marknadsföring.

Facebook Blueprint
Att annonsera på sociala medier är inte lätt. Det är så mycket parametrar att man blir snurrig. Allt ifrån vad det är för innehåll man ska använda till copytext, pixelstorlek, UTM-spårningskoder, annonsperioder, målgrupper, exkluderande målgrupper, egna målgrupper som ska in som en egen fil och sen råkar man få in ett mellanslag i UTM-koden som gör att spårningen inte fungerar. Suck! Ja, då har vi inte ens kommit till uppföljningen och resultat. Vad ska man mäta? Vad är relevant? Man kan få magsår av mindre. Känns detta igen?

Gratis-kurser
Var ska man börja? Du kanske inte har råd att gå en utbildning på dyra marknadsföringsskolor då finns det ett alternativ för dig. Du kan gå på onlinekurser på Facebook Blueprint för att få tips och trix på hur du kan använda Facebooks plattform för att nå dina kunder bättre. Man kan även få ett certifikat.

Här är ett urval av några kurser:

  • Get started with Facebook
  • Get started with advertising
  • Learn advanced buying options
  • Target the right audience
  • Build awareness
  • Drive consideration
  • Generate leads
  • Promote my app

Workshop Blueprint Live
Facebook arrangerar workshops, Blueprint Live, runt om i världen. Det är en heldagsevent och är för dig som redan har stor kunskap om Facebook och Instagram och vill vidareutveckla dina strategier. De har haft workshops i Amsterdam, Köpenhamn, London, Paris, Stockholm och i flera städer i USA. Men det finns en hake, man måste få en inbjudan. Kontakta din Facebook partner för att få en inbjudan. I sann Facebook-anda så uppmanar de också att man ska följa dem på Facebook för att få de senaste uppdateringarna. Såklart! 😛

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

CASE: Vings VR-värld – Bakom kulisserna

Häng med på en rundtur i Vings VR-värld via Facebook Spaces! Via Facebooks VR-plattform kan flera personer umgås i den virtuella världen. Jag tog snabbt tillfället och såg en möjlighet att sälja resor på ett nytt sätt. Jag lyckades att få idé till ”business in” i bolaget på mindre än 6 månader. Så här gick det till…

I april 2017 lanserade Facebook en ny VR-plattform som heter Facebook Spaces. De lanserade en beta-version som var främst för utvecklare. Jag snappade upp detta och såg direkt möjligheterna att kunna visa upp Vings resor på ett nytt innovativt sätt. Vi kan ta med våra kunder ut på en virtuell resa och visa upp våra resmål.

Visst, det är inte så många i Sverige som har ett headset och det kommer att dröja innan våra vanliga kunder har möjlighet att vara med på en VR-resa men syftet med detta var att skapa PR och uppmärksamhet, inte bara i Sverige utan jag siktade på Europa.

Hur gjorde vi?
Efter jag pratat med min chef så kom jag med i Vings innovationsforum. Det är ett nordiskt forum där nya idéer lyfts fram och testas. När jag pitchar min idé så visar det sig att min kollega Jonas Carlson Almqvist, Tech Lead, har ett stort intresse för VR och 360-fotografering och har till och med skrivit en bok om detta 1998! Han har tagit 360-bilder från många av våra resmål och hotell vilket gör att vi har det innehåll vi behöver.

Hurra! Nu kan vi vara snabbfotade och kan bli först på marknaden att få ut något. Vi gjorde en hel del tester och plattformen var minst sagt skakig. 360-bilder och videos visades ibland upp och ner, profil-avatarerna frös ibland och blev helt stilla men rörde bara på ögonen. Creepy! Men efter fram och tillbaka fick vi ihop en demo som vi kunde göra PR på. Bland annat så skrev Feber, Resumé och Travel News om vår VR-satsning och Jonas och jag blev intervjuade av VR-podden. Vi fick även internationell PR där business-webbplatsen Airline information skrev en artikel och intervjuade mig. Vi lyckades att få den PR som vi ville och att nå ut i Europa var en riktig fjäder i hatten och nu var vi i mål!

Ett par veckor senare så hör Gran Canarias Turistråd av sig till oss och vill göra ett betalt samarbete med oss. De vill visa upp Gran Canaria via VR och försöka nå en ny målgrupp. Vi ville göra det lite bättre den här gången och få deltagarna i rundturen att bli aktiverade så de fick göra ett quiz under tiden de blev guidade genom Gran Canarias vackra landskap. Till hjälp fick vi vår egna driftiga reseledare Katja Björlinger, Reserådgivare Ving. Mitt i allt detta så går jag på föräldraledighet och lämnar över till min duktiga vikarie Sara Persson, Social Media Manager Ving. Hon fick ta över och arbeta med fenomenala Johannes Stålnacke Nero, Videoproducent TCNE och så här blev resultatet: 

Feber skrev igen om vår vidare satsning på VR, och även spansk press uppmärksammade initiativet.

Artiklar:
Ving ofrece una aplicación de realidad virtual para visitar Gran Canaria

Suecia estrena realidad virtual para reservar viajes a Gran Canaria

Eftersom vi den här gången ännu tydligare hade som mål att nå ut utanför Sveriges gränser erbjöd vi nu också guidning på engelska. Och för att få så stor räckvidd som möjligt och spridning utanför våra egna kanaler bjöd vi in Laura Hall, känd som influencers The VR Girl och ett stort namn i VR-communityt till en av våra guidningar. Det var riktigt roligt att få visa upp vårt arbete för ett erfaret ”VR-proffs”! The VR Girl livesände även guidningen i Facebook Spaces på sin egen Facebook-sida, vilket gav extra spridning och möjlighet för oss att nå en ny målgrupp.

Jag tror att nästa steg inom VR är just att umgås för de VR-upplevelser som jag har varit med om så känner man sig ensam om sin upplevelse. Därför tror jag att Facebook är på helt rätt väg när de satsar på att socialisera i den virtuella världen. Det bästa är också att använda sig av Facebooks egna plattform vilket gör att vi inte behöver utveckla något själva utan kan använda oss av den befintliga plattformen som alltid är uppdaterad. Win-win-win!

Det ska bli spännande att se hur VR kommer mer och mer in i våra liv på olika sätt. Egentligen så har VR funnits länge men det är inte förrän nu som vi är redo att ta in det i våra liv – genom det också i vårt marknadsutbud.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Spara tid – använd publiceringsschema för sociala medier

Arbetar du med sociala medier och känner att du aldrig har tid? Gör ett publiceringsschema och schemalägg så du slipper publicera manuellt.

Jag har arbetat med sociala medier i snart 10 år och det var långt innan Facebook hade Facebook Business Manager. När jag arbetade som Social Media Manager på Scandic Sverige hade jag ansvaret att hantera och publicera på samtliga kanaler såsom Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och dessutom vara support till 72 hotellsidor. Hur skulle jag hinna med? Därför gjorde jag ett publiceringsschema. Strukturen på publiceringsschemat använder jag än idag. Jag använder ett kalkylark för det var enkelt att göra kolumner och få en snabb överblick. Det här publiceringsschemat är främst för organiska poster.

Publiceringsschema
Publiceringsschema

I menyraden står det:

  • Vecka
  • Datum
  • Kategori
  • Beställare
  • Beskrivning
  • Page (Den Facebook-sida den ska publiceras på)
  • FB = Facebook
  • TW = Twitter
  • Ad = Boostad annonsering
  • Copytext
  • Kommentar

Som uppföljning markerar jag inlägg som har fått extra bra engagemang vilket gör att man kan göra en snabb analys och se vad som fungerar bäst för våra följare.

När inlägget är färdigplanerat och redigerat lägger jag in det i Facebooks publiceringsverktyg och schemalägger det där. Vissa använder ett externt publiceringsverktyg men jag publicerar direkt på Facebook för det är så lätt att det blir något knas mellan det externa verktyget och Facebook. Det kan även bli en del strul med Facebooks egna verktyg. Därför är jag lite old school och publicerar direkt via Facebook.

Varför använda ett externt kalkylark när jag kan schemalägga direkt på Facebook?
Jo, för i kalkylarket kan jag lätt redigera copytexten, flytta runt inlägg utan att det laggar på Facebook (det om något är en tidstjuv!!) och ser vem som är beställare. Det bästa av allt är när någon i organisationen frågar “Hur många inlägg har vi gjort kring X under det här året?” Då kan man lätt söka fram resultatet. Genom att kopiera en del av copytexten och söka i Facebook Business Manager får man även fram inlägget. Den här typen av frågor kommer oftast i samband vid bokslut eller årsskiften då man vill göra en sammanfattning av vad man har gjort under året.

Hur mycket tid ska man lägga på planering?
Om man har en always on-strategi med minst ett inlägg per dag, brukar jag ha planerat 1-2 veckor i förväg för att ha utrymme för förändringar och kunna möblera om i schemat. Det tar 10-20 min per inlägg och då räknar jag med skriva copy, leta efter bild och video, hitta djuplänk som passar, lägga spårningskod på länken osv.

Buffert
För att spara tid har jag en flik i kalkylarket med ca 100 st färdiga copytexter som jag kan använda som inspiration. Speciellt när man är stressad och inte har tid att skriva smarta copytexter är det skönt att luta sig tillbaka och se vad man har i sin buffert-lista. Den har räddat mig många gånger när det varit stressigt med annat och någon säger “Det är väl bara att publicera i sociala medier?”.

Genom att planera in i minsta detalj frigör jag tid så jag kan vara beredd på krishantering, vara kreativ, hitta nya lösningar, göra annonser i sociala medier, grotta in mig i sälj-statistik, supportera kundservicemedarbetare som har svårt att svara en missnöjd kund på Facebook eller kanske bara vara social IRL. 🙂 Hur gör du för att spara tid?

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Checklista för dig som arbetar med Influencers

Arbetar du med Influencers? Vill du arrangera en tävling? Känner du till att Skatteverket har regler för Influencers? Du som arbetsgivare behöver hålla koll på vad som gäller när du arbetar med dem.

Många Influencers och arbetsgivare vill göra rätt för sig när de har ett samarbete men det är inte alltid så lätt. Speciellt när det finns många byråkratiska regler och annat som man måste förhålla sig till. Det är knepigt att hålla reda på vad man får och inte får göra. Som arbetsgivare får man ibland vara tydlig med Influencern så inte det blir fel. Om det blir fel så är det både arbetsgivaren och Influencern som blir drabbade. Ingen vill ju statuera sig som det dåliga exemplet. Så, vad bör man tänka på?

  • Tävling
  • Skatt
  • Annonsmärkning
  • Influencer-kit
Checklista för att arbeta med Influencers.
Checklista för att arbeta med Influencers.

Ska Influencern arrangera en tävling?
Ska influencern arrangera en tävling eller lotteri? Men först måste vi ta reda på vad skillnaden är mellan en tävling och ett lotteri. Lotteri är ett spel där det innebär att vinnaren väljs ut slumpmässigt. För att tävlingen inte ska ses som ett lotteri så är tumregeln att den tävlande måste prestera något t ex skriva en motivering och en jury som utser vinnaren. Tävlingssvaret måste vara så unikt att ingen annan kan svara exakt samma. Tävlingsregler samt var vinnaren publiceras bör även också vara med.

Från 1 januari 2019 har Lotteriinspektionen bytt namn till Spelinspektionen och har också uppdaterat spellagen gällande spel om pengar och andra vinster med ett värde i pengar.  De har även nya regler kring utlottning i sociala medier. Nu behöver man inte någon licens för att arrangera en utlottning i sociala medier som t ex. gilla- dela-tävling men kom ihåg att du måste förhålla dig till Facebooks egna regler.

Enligt Facebooks egna tävlings-regler är det inte tillåtet att t.ex. ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta”.

Influencern behöver betala skatt – även arbetsgivaren
Det här med skatt kan vara snårigt. Om jag tolkar Skatteverkets regler rätt så spelar det inte någon roll hur många antal följare Influencern har, utan att Influencern driver sin kanal själv, är vinstdrivande och har regelbunden närvaro. Då anses det vara en näringsverksamhet och ska då beskattas. Om influencern bedriver egen näringsverksamhet så behöver företaget inte betala någon arbetsgivaravgift men om influencern agerar som privatperson, inte som företagare, behöver du som arbetsgivare betala arbetsgivaravgift. Det är något som inte många tänker på idag.

Annonsmärkning
När bolaget har ett samarbete med en influencer så är det väldigt viktigt att Influencerns inlägg annonsmärks på rätt sätt. Huvudansvaret ligger både på Influencern och bolaget som ansvariga. Reklamombudsmannen har satt upp riktlinjer på hur ett samarbete mellan ett företag och en influencer ska se ut. Det viktigaste är dessa två punkter:

  • Enligt Reklamombudsmannen så räcker det inte att skriva Sponsrat inlägg eller I samarbete med utan det måste stå ordet Reklam.
  • Kunden ska kunna se att inlägget är reklam vid en snabb överblick.

Därför bör ni komma överens om hur annonsmärkningen ska se ut. Glöm inte att ange vilka hashtaggar som ska vara med. Har Influencern följare som primärt är barn så finns det regler på hur man får göra reklam till barn. Då är det ännu viktigare att det är tydligt märkt med ordet Reklam. Influencer of Sweden har sammanställt en lista på vad Influencern bör tänka på kring annonsmärkning.

Vill du läsa mer utförligt om vilka regler som gäller när Reklamombudsmannens opinionsnämnd prövar reklam utifrån Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Kit till Influencern
För att minimera att det blir fel så kan man göra ett kit med material som Influencern får använda. T ex logga, bilder, riktlinjer, video-vinjetter, logga i olika format. Detta är ofta väldigt uppskattat av Influencern och gör att slutprodukten blir proffsig och snygg.

Är det något som jag har missat som man bör tänka på? Kommentera gärna.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Tittartips! Facebook – vän eller fiende

Har du sett dokumentären Facebook – vän eller fiende? Om du inte har gjort det så kan jag varmt rekommendera att titta på den! Den finns tillgänglig på SVT Play och är i två delar. Kanske något att passa på att kolla på under helgen?

Facebook har blivit en plattform som vuxit så snabbt att Facebooks grundare Mark Zuckerberg inte verkar ha insett, eller inte vill inse, att plattformen kan användas för fler syften än att ena världen, vilket är Facebooks grundvärdering. Det finns mycket gott med Facebook, där människor kan hålla kontakten med gamla vänner, även hitta nya och likasinnade världen över. Men det finns en baksida av myntet också som kanske inte alltid är så fin och ljusrosa.

SVT Play, Dokument utifrån: Facebook – vän eller fiende

Facebook har under många år inte tagit ansvar för vad det är för innehåll som publiceras på plattformen eftersom de anser att det är upp till varje person. De har också varit skyddade genom den amerikanska lagstiftningen, där internetföretagen inte hålls ansvariga för det innehåll som publiceras. Aktörer med intentioner om att skapa splittring istället för att ena tar plats på en arena där det blev extra tydligt i det amerikanska valet. Det skapas falska nyheter som underblåser konflikter mellan olika grupper och att genom det sprida konspirationsteorier runt om i världen.

Facebook vill fortfarande ena världen och skapa en plattform för människor att mötas, vilket är en fin tanke. Jag tror att Facebook har mycket gott och att personer vill använda plattformen fortfarande så länge den medför mer glädje än sorg för den enskilda personen. Däremot tycker jag att man ska vara medveten om att man betalar med sin information så det är inte gratis. Jag tycker att den här dokumentären är väl värd att se. Hoppas du gillar den och tycker att den är intressant. 🙂

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

CASE: VING – Retargeting med fingertoppskänsla

Har du råkat att klicka på en annons för skor? Sen springer de, bokstavligen, efter dig på varenda webbsida som du besöker (förlåt för min dåliga Göteborgs-humor 🙂 ). Det här är inte rätt sätt för retargeting. Det gäller att hitta fingertoppskänslan när dina retargeting-annonser behöver stängas av.

Retargeting-annonser är en marknadsförares våta dröm, men bara om de görs på rätt sätt. Vi vet att kunden är intresserad av produkten eftersom hon har klickat på den tidigare. Genom det blir retargeting-annonser pricksäkra och har en högre konverteringsgrad än den första annonsen. Det man bör tänka på är att inte tjata ut kunden. Även när kunden har köpt varan så fortsätter annonserna att springa efter.

Jag arbetar på Ving som Social Media Manager och tänkte dela med mig av hur jag arbetade under vår Happy Weekend-kampanj. Den här kampanjen är en kort kampanj där vi vill sälja riktigt bra fyndresor till våra kunder. Eftersom den är kort så finns erbjudandet endast tillgängligt under en helg, vilket gör att vi vill maximera försäljningen så mycket som möjligt under den här perioden. Och vi tjuvstartade kampanjen i sociala medier.

3-stegsraket

I sociala medier gjorde jag en 3-stegsraket för annonseringen.

  1. Före kampanjen
  2. Under kampanjen
  3. Efter kampanjen

Före Happyweekend-kampanj

Före kampanjen gjorde jag annonser som riktades åt kunder som inte är med i vårt medlemsregister och ett antal andra parametrar som t ex “intresserad av att resa”, “barnfamiljer” mm. Exkludera de som redan gillar Ving för att nå nya kunder. Målet var att få personer att registrera sig för att få vårt nyhetsbrev. Budskapet är:

”Psst… I helgen har du möjlighet att hitta riktigt bra fyndpriser. Prenumerera på vårt nyhetsbrev så du inte missar chansen!”

 

Det finns statistik som pekar på att om en kund väl har registrerat sig på ett nyhetsbrev är det väldigt sällan kunden avregistrerar sig. Vilket gör att om vi har fått in kunden i vårt medlemsregister har vi möjlighet att skapa en långsiktig relation med kunden och få dem att ta del av våra fantastiska erbjudanden. Katjing! 🙂

Under kampanjen skickades retargeting-annonser till de som har klickat på annonsen men inte registrerat sig för nyhetsbrevet. Gjorde även A/B-tester med text i bild och bild utan text. Bild utan text fungerade bäst!

Efter kampanjens avslut så var planen att skicka ytterligare en påminnelse till de som klickat på annonsen men inte registrerat sig som kunder med budskapet “Missade du chansen? Missa den inte igen – registrera dig på vårt nyhetsbrev.” Men vi valde att inte skicka ut steg-3-annonserna för vi hade fått ett väldigt fint resultat på de första stegen – vi ville inte tjata hål i huvudet på våra blivande kunder, utan istället skapa en fin relation.

Har du arbetat med retargeting-annonser och hur gjorde du?

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com