CASE: VING – Retargeting med fingertoppskänsla

Har du råkat att klicka på en annons för skor? Sen springer de, bokstavligen, efter dig på varenda webbsida som du besöker (förlåt för min dåliga Göteborgs-humor 🙂 ). Det här är inte rätt sätt för retargeting. Det gäller att hitta fingertoppskänslan när dina retargeting-annonser behöver stängas av.

Retargeting-annonser är en marknadsförares våta dröm, men bara om de görs på rätt sätt. Vi vet att kunden är intresserad av produkten eftersom hon har klickat på den tidigare. Genom det blir retargeting-annonser pricksäkra och har en högre konverteringsgrad än den första annonsen. Det man bör tänka på är att inte tjata ut kunden. Även när kunden har köpt varan så fortsätter annonserna att springa efter.

Jag arbetar på Ving som Social Media Manager och tänkte dela med mig av hur jag arbetade under vår Happy Weekend-kampanj. Den här kampanjen är en kort kampanj där vi vill sälja riktigt bra fyndresor till våra kunder. Eftersom den är kort så finns erbjudandet endast tillgängligt under en helg, vilket gör att vi vill maximera försäljningen så mycket som möjligt under den här perioden. Och vi tjuvstartade kampanjen i sociala medier.

3-stegsraket

I sociala medier gjorde jag en 3-stegsraket för annonseringen.

  1. Före kampanjen
  2. Under kampanjen
  3. Efter kampanjen

Före Happyweekend-kampanj

Före kampanjen gjorde jag annonser som riktades åt kunder som inte är med i vårt medlemsregister och ett antal andra parametrar som t ex “intresserad av att resa”, “barnfamiljer” mm. Exkludera de som redan gillar Ving för att nå nya kunder. Målet var att få personer att registrera sig för att få vårt nyhetsbrev. Budskapet är:

”Psst… I helgen har du möjlighet att hitta riktigt bra fyndpriser. Prenumerera på vårt nyhetsbrev så du inte missar chansen!”

 

Det finns statistik som pekar på att om en kund väl har registrerat sig på ett nyhetsbrev är det väldigt sällan kunden avregistrerar sig. Vilket gör att om vi har fått in kunden i vårt medlemsregister har vi möjlighet att skapa en långsiktig relation med kunden och få dem att ta del av våra fantastiska erbjudanden. Katjing! 🙂

Under kampanjen skickades retargeting-annonser till de som har klickat på annonsen men inte registrerat sig för nyhetsbrevet. Gjorde även A/B-tester med text i bild och bild utan text. Bild utan text fungerade bäst!

Efter kampanjens avslut så var planen att skicka ytterligare en påminnelse till de som klickat på annonsen men inte registrerat sig som kunder med budskapet “Missade du chansen? Missa den inte igen – registrera dig på vårt nyhetsbrev.” Men vi valde att inte skicka ut steg-3-annonserna för vi hade fått ett väldigt fint resultat på de första stegen – vi ville inte tjata hål i huvudet på våra blivande kunder, utan istället skapa en fin relation.

Har du arbetat med retargeting-annonser och hur gjorde du?

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *