Spara tid – använd publiceringsschema för sociala medier

Arbetar du med sociala medier och känner att du aldrig har tid? Gör ett publiceringsschema och schemalägg så du slipper publicera manuellt.

Jag har arbetat med sociala medier i snart 10 år och det var långt innan Facebook hade Facebook Business Manager. När jag arbetade som Social Media Manager på Scandic Sverige hade jag ansvaret att hantera och publicera på samtliga kanaler såsom Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och dessutom vara support till 72 hotellsidor. Hur skulle jag hinna med? Därför gjorde jag ett publiceringsschema. Strukturen på publiceringsschemat använder jag än idag. Jag använder ett kalkylark för det var enkelt att göra kolumner och få en snabb överblick. Det här publiceringsschemat är främst för organiska poster.

Publiceringsschema
Publiceringsschema

I menyraden står det:

  • Vecka
  • Datum
  • Kategori
  • Beställare
  • Beskrivning
  • Page (Den Facebook-sida den ska publiceras på)
  • FB = Facebook
  • TW = Twitter
  • Ad = Boostad annonsering
  • Copytext
  • Kommentar

Som uppföljning markerar jag inlägg som har fått extra bra engagemang vilket gör att man kan göra en snabb analys och se vad som fungerar bäst för våra följare.

När inlägget är färdigplanerat och redigerat lägger jag in det i Facebooks publiceringsverktyg och schemalägger det där. Vissa använder ett externt publiceringsverktyg men jag publicerar direkt på Facebook för det är så lätt att det blir något knas mellan det externa verktyget och Facebook. Det kan även bli en del strul med Facebooks egna verktyg. Därför är jag lite old school och publicerar direkt via Facebook.

Varför använda ett externt kalkylark när jag kan schemalägga direkt på Facebook?
Jo, för i kalkylarket kan jag lätt redigera copytexten, flytta runt inlägg utan att det laggar på Facebook (det om något är en tidstjuv!!) och ser vem som är beställare. Det bästa av allt är när någon i organisationen frågar “Hur många inlägg har vi gjort kring X under det här året?” Då kan man lätt söka fram resultatet. Genom att kopiera en del av copytexten och söka i Facebook Business Manager får man även fram inlägget. Den här typen av frågor kommer oftast i samband vid bokslut eller årsskiften då man vill göra en sammanfattning av vad man har gjort under året.

Hur mycket tid ska man lägga på planering?
Om man har en always on-strategi med minst ett inlägg per dag, brukar jag ha planerat 1-2 veckor i förväg för att ha utrymme för förändringar och kunna möblera om i schemat. Det tar 10-20 min per inlägg och då räknar jag med skriva copy, leta efter bild och video, hitta djuplänk som passar, lägga spårningskod på länken osv.

Buffert
För att spara tid har jag en flik i kalkylarket med ca 100 st färdiga copytexter som jag kan använda som inspiration. Speciellt när man är stressad och inte har tid att skriva smarta copytexter är det skönt att luta sig tillbaka och se vad man har i sin buffert-lista. Den har räddat mig många gånger när det varit stressigt med annat och någon säger “Det är väl bara att publicera i sociala medier?”.

Genom att planera in i minsta detalj frigör jag tid så jag kan vara beredd på krishantering, vara kreativ, hitta nya lösningar, göra annonser i sociala medier, grotta in mig i sälj-statistik, supportera kundservicemedarbetare som har svårt att svara en missnöjd kund på Facebook eller kanske bara vara social IRL. 🙂 Hur gör du för att spara tid?

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *