CASE: Vings VR-värld – Bakom kulisserna

Häng med på en rundtur i Vings VR-värld via Facebook Spaces! Via Facebooks VR-plattform kan flera personer umgås i den virtuella världen. Jag tog snabbt tillfället och såg en möjlighet att sälja resor på ett nytt sätt. Jag lyckades att få idé till ”business in” i bolaget på mindre än 6 månader. Så här gick det till…

I april 2017 lanserade Facebook en ny VR-plattform som heter Facebook Spaces. De lanserade en beta-version som var främst för utvecklare. Jag snappade upp detta och såg direkt möjligheterna att kunna visa upp Vings resor på ett nytt innovativt sätt. Vi kan ta med våra kunder ut på en virtuell resa och visa upp våra resmål.

Visst, det är inte så många i Sverige som har ett headset och det kommer att dröja innan våra vanliga kunder har möjlighet att vara med på en VR-resa men syftet med detta var att skapa PR och uppmärksamhet, inte bara i Sverige utan jag siktade på Europa.

Hur gjorde vi?
Efter jag pratat med min chef så kom jag med i Vings innovationsforum. Det är ett nordiskt forum där nya idéer lyfts fram och testas. När jag pitchar min idé så visar det sig att min kollega Jonas Carlson Almqvist, Tech Lead, har ett stort intresse för VR och 360-fotografering och har till och med skrivit en bok om detta 1998! Han har tagit 360-bilder från många av våra resmål och hotell vilket gör att vi har det innehåll vi behöver.

Hurra! Nu kan vi vara snabbfotade och kan bli först på marknaden att få ut något. Vi gjorde en hel del tester och plattformen var minst sagt skakig. 360-bilder och videos visades ibland upp och ner, profil-avatarerna frös ibland och blev helt stilla men rörde bara på ögonen. Creepy! Men efter fram och tillbaka fick vi ihop en demo som vi kunde göra PR på. Bland annat så skrev Feber, Resumé och Travel News om vår VR-satsning och Jonas och jag blev intervjuade av VR-podden. Vi fick även internationell PR där business-webbplatsen Airline information skrev en artikel och intervjuade mig. Vi lyckades att få den PR som vi ville och att nå ut i Europa var en riktig fjäder i hatten och nu var vi i mål!

Ett par veckor senare så hör Gran Canarias Turistråd av sig till oss och vill göra ett betalt samarbete med oss. De vill visa upp Gran Canaria via VR och försöka nå en ny målgrupp. Vi ville göra det lite bättre den här gången och få deltagarna i rundturen att bli aktiverade så de fick göra ett quiz under tiden de blev guidade genom Gran Canarias vackra landskap. Till hjälp fick vi vår egna driftiga reseledare Katja Björlinger, Reserådgivare Ving. Mitt i allt detta så går jag på föräldraledighet och lämnar över till min duktiga vikarie Sara Persson, Social Media Manager Ving. Hon fick ta över och arbeta med fenomenala Johannes Stålnacke Nero, Videoproducent TCNE och så här blev resultatet: 

Feber skrev igen om vår vidare satsning på VR, och även spansk press uppmärksammade initiativet.

Artiklar:
Ving ofrece una aplicación de realidad virtual para visitar Gran Canaria

Suecia estrena realidad virtual para reservar viajes a Gran Canaria

Eftersom vi den här gången ännu tydligare hade som mål att nå ut utanför Sveriges gränser erbjöd vi nu också guidning på engelska. Och för att få så stor räckvidd som möjligt och spridning utanför våra egna kanaler bjöd vi in Laura Hall, känd som influencers The VR Girl och ett stort namn i VR-communityt till en av våra guidningar. Det var riktigt roligt att få visa upp vårt arbete för ett erfaret ”VR-proffs”! The VR Girl livesände även guidningen i Facebook Spaces på sin egen Facebook-sida, vilket gav extra spridning och möjlighet för oss att nå en ny målgrupp.

Jag tror att nästa steg inom VR är just att umgås för de VR-upplevelser som jag har varit med om så känner man sig ensam om sin upplevelse. Därför tror jag att Facebook är på helt rätt väg när de satsar på att socialisera i den virtuella världen. Det bästa är också att använda sig av Facebooks egna plattform vilket gör att vi inte behöver utveckla något själva utan kan använda oss av den befintliga plattformen som alltid är uppdaterad. Win-win-win!

Det ska bli spännande att se hur VR kommer mer och mer in i våra liv på olika sätt. Egentligen så har VR funnits länge men det är inte förrän nu som vi är redo att ta in det i våra liv – genom det också i vårt marknadsutbud.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *