Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier

Har du idétorka på vad du ska publicera i sociala medier? Hur ska du göra för att lyckas? Vilken typ av innehåll kan du publicera? Jag har samlat ihop en lista på mina bästa tips och trix för att lyckas i sociala medier.

Tips och trix för att lyckas i sociala medier

Vad är det som funkar i sociala medier? Vad får din målgrupp att bli engagerad? När du arbetar med sociala medier får du testa och se vad som fungerar för just din målgrupp. När du märker att en speciell typ av innehåll engagerar din målgrupp, då har du gjort rätt. Då är det bara att fortsätta att publicera den typen av innehåll.

Men innan jag presenterar de konkreta tipsen (Del 2) bör du göra din hemläxa först. Det innebär detta:

  • Låt produkten prata till kunden
  • Lär känna din målgrupp
  • Våga vara personlig
  • Ambassadörer
  • Annonsering
  • Rekommendationer

Låt produkten prata till kunden
Är det produkten som “pratar” till kunden eller är det något annat i innehållet som tar målgruppens fokus? Tex om du ska sälja en konkret produkt och blandar in ett livsstils-innehåll i det du publicerar i sociala medier kan göra att det upplevs som ett rörigt innehåll. Tricket är att hålla det så enkelt som möjligt – låt produkten stå i centrum.

Lär känna din målgrupp
Genom att gå in under fliken statistik i Facebook Business Manager kan du lära dig mer om din målgrupp. Vilket kön, ålder och demografi dina fans har på din Facebook-sida. Den mest spännande statistiken, tycker jag, är att se i vilket åldersspann dina mest engagerade fans finns i. Dessa är dina bästa kunder eftersom de tar sig tid att klicka, dela, gilla, kommentera eller titta på ditt innehåll. Här finns en hel del spännande statistik som du kan grotta in dig i för att lära känna din målgrupp.

Våga var personlig
I sociala medier är det tillåtet att vara personlig. Tonaliteten bör vara lättsam för att mottagaren ska känna sig träffad och lockad att läsa ditt innehåll. Gärna ett pratigt skriftspråk och jag tycker att du kan använda emojis om det passar. Och framförallt – våga att vara personlig. 🙂

Ambassadörer
Genom sociala medier kan du identifiera dina främsta ambassadörer. De är de fans som är mest engagerade och gärna skriver mycket och långa kommentarer, kanske tillochmed skickar in bilder och videos i kommentarsfälten. Dessa fans ska du ta väl hand om! De kommer att ställa upp för dig om det skulle komma en kris.

Annonsering
I dagsläget måste du räkna med att ha en annonsbudget för att synas i sociala medier. Om vi backar fem år så kunde ett företag få exponering i sociala medier utan att betala för det. Men den tiden är dessvärre förbi. Facebook är en pengamaskin vilket innebär att om du ska få ditt innehåll att synas i det gigantiska bruset av sociala medier-inlägg måste du betala för det. Visst, du får en viss räckvidd organiskt fortfarande men det blir svårare och svårare att nå ut med ditt innehåll.

I Del 2 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier, kommer du att få handfasta tips på vilken typ av innehåll som fungerar bäst i sociala medier. Håll utkik nästa onsdag!

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *