Del 2 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier

I Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier, tog jag upp vad du bör gå igenom innan du börjar med följande tips. I den här delen kommer du att få handfasta tips på vilken typ av innehåll som fungerar bäst i sociala medier.

Checklista Del 2 - Tips & Trix för att lyckas i sociala medier

I min roll som Social Media Manager i snart 10 år så har jag testa mycket olika typer av innehåll. Genom att hela tiden följa upp och mäta gjorde att jag kommit fram till att dessa punkter som målgruppen oftast går igång på:

  • Anpassat innehåll
  • Engagera dina fans
  • Visste du att…
  • Bakom kulisserna
  • Tävlingar
  • Välgörenhet
  • Rekommendationer

Anpassat innehåll
För att fånga din målgrupps intresse bör du formatanpassa innehållet per kanal. Jag brukar tänka på att publicera inlägget med en stående bild eftersom de flesta konsumerar innehållet via mobilen vilket gör att den stående bilden tar upp, i princip, hela skärmen. Vilket innebär att ditt innehåll får större exponering än en liggande bild. Använd gärna funktioner som finns för den specifika plattformen som du publicerar på tex. Om det finns filter, giffar eller någon annan funktion som du kan lägga på ditt innehåll.

Engagera dina fans
Det bästa med sociala medier är att du kan ha en dialog med dina kunder och även att få dem att bli engagerade. Få dem att dela med sig av sitt bästa tips, sitt bästa minne, vad de tycker att man bör tänka på osv. Deras svar kan ge uppslag till nästa inlägg på sociala medier där du kan tex göra en topplista som är baserad på dina kunders kommentarer.

Visste du att…
De som följer dig i sociala medier har troligtvis mycket kunskap om ditt företag och din produkt. Därför kan man ge dem lite mer djupgående information som de kanske inte vet om. Så innehåll som “Visste du att…” är något som nördarna gillar väldigt mycket.

Bakom kulisserna
Bakom kulisserna-material är alltid spännande. Som följare får man möjlighet att få följa med in där ingen annan får vara. Det gör att kunden får känna sig speciell.

Tävlingar
Ja, tävlingar är kanske lite uttjatat men det fungerar väldigt bra, fortfarande. MEN det som du bör tänka på är att du håller koll på vad som gäller. Lotterilagen: man får inte arrangera ett lotteri och lotta ut en vinnare om du är ett vinstdrivande företag. Ideella föreningar får anordna lotteri och då måste man ansöka om tillstånd. Lotterilagen tillämpas endast på vinstdrivande företag. Vad är då ett lotteri? Det är ett spel och innebär att vinnaren väljs ut slumpmässigt. För att tävlingen inte ska ses som ett lotteri så är tumregeln att den tävlande måste prestera något t ex skriva en motivering och en jury som utser vinnaren. Tävlingssvaret måste vara så unikt att ingen annan kan svara exakt samma. Tävlingsregler samt var vinnaren publiceras bör även vara med. Ska tävlingen publiceras på Facebook och/eller Instagram då måste man också förhålla sig till Facebooks egna tävlings-regler om hur tävlingen ska bedrivas. t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna.

Välgörenhet
Om ditt företag stöttar någon välgörenhetsorganisation eller gör en punktinsats för något aktuellt ämne så fungerar det bra att publicera i sociala medier. Jag vet att vissa PR-avdelningar inte vill att man ska slå sig för bröstet när man gör en välgörenhetsaktion och skriva ett pressmeddelande, vilket är OK, men jag tycker att man ska tillfället att prata att man som företag gör bra saker. I sociala medier är det tacksamt att publicera det och kanske mer accepterat eftersom där har man en mer lättsam ton.

Rekommendationer
Om ditt företag har produkter som får rekommendationer kan du använda dem i sociala medier. Det är alltid bättre när någon annan berättar hur bra din produkt är än om du själv säger det. För att ta nästa steg kan du kontakta en av kunderna som har gett dig en bra rekommendation och göra en liten video-intervju som du sen publicerar i sociala medier.

Har du några bra tips och trix för att lyckas i sociala medier? Fyll gärna på i kommentarsfältet.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *