Internetdialekter del 2 – jo, det är sant!

Det tog ett tag. Ett alldeles för långt tag. Men när nu till och med själva Språktidningen har skrivit om mitt inlägg från i somras (förvisso utan att påpeka att det heter internetsociolekter, inte dialekter), tog jag det som en symbolisk spark i baken. Jag lovade en uppföljning. Här är den.

Rakt-på-sak-människan

Typmening: Har någon tips på bra och billiga produktionsbolag för mobilapplikationer? 

Karaktäristiska ord och uttryck: Någon, var, hur, när, Monterosa, samt det evigt avslutande frågetecknet.

Fanbärare: Alla som jobbar med webb i någon form.

Analys: Rakt-på-sak-människan jobbar med internet. Därför är det som vi andra ser som avkoppling, nöje eller spioneringsmöjligheter för dem enbart förknippat med försenade briefer, snåla budgetar och trilskande kreatörer. Det leder till att personen ifråga bara ser sociala medier som ett arbetsverktyg bland andra: Information ut. Information in. Till sina FB-kompisars stora förtret berättar rakt-på-sak-människan aldrig vad de åt till frukost eller vem de var på bio med. De postar inte ens roliga filmer på hundar. Trots det hamnar deras sporadiska uppdateringar alltid högt upp i feeden, eftersom andra rakt-på-sak-människor inom 30 minuter har lämnat 28 kommentarer, samtliga bestående av ett ord.

Livsbejakaren

Typmening: Kärleken är inte blind. Den älskar fast den ser.

Karaktäristiska ord och uttryck: kärleken, livet, älskar, dalai lama, allt som passar inom mellan ” och ”

Fanbärare: Dalai Lama

Analys: Det spelar ingen roll om du inte följer den tibetanske munken på Twitter, hans adepter är så många att du ändå får din dos av digitala lyckokakor. Livsbejakaren har de senaste åren gått igenom en del ”jobbiga grejer” och därmed ”hittat sig själv”, antagligen med hjälp av en ”fantastisk terapeut” man gärna pratar högt om, och ett stort antal boxar Il Conte, vilket man pratar tystare om. Hur som helst är det värsta över nu, och Livsbejakaren vill inget hellre än att dela med sig av sin nyfunna visdom. Att de lösryckta citaten inte hjälper någon utom Livsbejakaren själv spelar mindre roll för detta mest upplysta av internetfolk, som redan är på väg mot nästa mål med en ny självhjälpsbok under armen.

Sociala Medier-experten

Typmening: My Josh Moment for @zeigor #westwing at United States Capital Building on #SoundCloud

Karaktäristiska ord och uttryck: ping, @, #, http://bit.ly.com

Fanbärare: Alexander Ljung (grundare av SoundCloud) och alla som skulle vilja vara honom

Analys: Sociala Medier-experten i teorin: En 30 nånting snubbe som i 25-årsåldern sjösatte en internet-startup som nu några år senare växer så det knakar. Han bor i en intressant stad, har rejäla glasögonbågar och checkar varannan dag in på en ny flygplats någonstans i världen. Framme vid destinationen håller han ett 20 minuters föredrag som inom den närmsta halvtimmen kommer att delas 248 gånger via Mashable och PSFK samtidigt som riskkapitalister kastar pengar på honom.

Sociala Medier-experten i praktiken: En medelålders, något överviktig man som i 40-årsåldern sade upp sig från sitt jobb för att bli fristående konsult i ett bolag som växer så att det… prasslar. Han bor i en medelstor svensk stad, har tunna glasögonbågar och checkar varannan dag in på ortens enda reklambyrå, som trots att han sa upp sig för tre år sedan står för 80% av hans fakturerade inkomst. Framme vid destinationen håller han ett timslångt anförande om hur lite reklambyråer förstår av sociala medier, inför en skeptisk men artigt lyssnande publik bestående av de gamla kollegorna och en ditlurad kund som helst bara vill dricka sin latte i lugn och ro. Efter presentationen stormar experten in i ett konferensrum och skriver femton rasande uppdateringar på raken, som ivrigt retweetas av hans sju likasinnade followers som är djupt förorättade över att 175 miljoner människor använder Twitter utan att över huvud taget förstå hur svårt det är.

Mamabloggaren

Typmening: Boken handlar om en tjej som ska hitta sig själv och i en lång period befinner hon sig i Indien där hon bara yogar och mediterar och lär sig leva i nuet. Jag blev så inspirerad av att lära mig allt det där. Att bara vara i nuet.

Karaktäristiska ord och uttryck: Mys, underbar dag!, perfekt kväll!, njutning, älskling/älsklingar

Fanbärare: Amanda Schulman.

Analys: Mamabloggaren bloggar inte nödvändigtvis på Mama, men det är i hennes roll som mamma, fru och kvinna mitt i livet vi får följa henne. Mama-bloggaren tänker säkert ibland på något annat än sina tekoppar, sina barn och senaste numret av Family Living, men på bloggen lägger vi allt sånt trist åt sidan. Istället viras vi in i en luddig filt av frukostmackor, fredagsmys och suddiga iPhonebilder, kryddat med tankar om att njuta av det lilla, vara snäll mot sig själv och att låta flickor vara flickor.

Det var det för den här gången. Men jag vill gärna ha fler tips. Vilka typer finns i din feed?

2 Replies to “Internetdialekter del 2 – jo, det är sant!”

  1. Pingback: Blue Coaster33

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *