Hjälp del 2

Fråga 6. Jag har pluggat X och jobbat med Y och är intresserad av Z, vad tusan ska jag göra med mitt liv?

Åh. Jag är glad och hedrad över att du frågar mig, men jag vet faktiskt inte. Vill man jobba med reklam är Berghs den absolut säkraste och enklaste vägen. Men man kan komma från helt andra håll, som jag gjorde. Jag tror att man aldrig vet vad man ska göra. Livet är en arbetshypotes. Jag funderar varje dag på om jag gör rätt saker och vad som skulle vara alternativet. Det är bara så det är. De som verkar tillfreds tror jag inte är de som har hittat rätt, det är de som har accepterat att det alltid kommer att vara lite oklart vad som är rätt och inte.

Men som princip tror jag att man ska akta sig för att vara för bestämd. Det lättar på pressen. Man behöver inte ”vara” ett yrke, eller en personlighet, eller en åsikt. Man gör något just nu, och när förhållandena ändras gör man själv det också. Jag tror inte att jag alltid kommer att bo i New York eller alltid jobba med reklam eller alltid blogga. Men just nu gör jag det, och det är inte mindre värt för att jag inte tror att det kommer att vara för evigt.

Och så tror jag att man alltid ska tänka på vad man själv kan göra för andra. Nu är jag ute på farligt djupt meningen-med-livet-vatten här, men om man vill känna att det finns en poäng med att gå upp ur sängen på morgonen ska man göra så lite som möjligt för sin egen skull och så mycket som möjligt för andras. De andra kan vara ens kunder, ens kollegor, ens barn, ens vänner, ens bloggläsare, minkar eller barn som far illa. Det spelar inte sa stor roll så länge man bryr sig på riktigt.

Sådärja. Det här blev långt, men jag hoppas att ni förstår och känner att ni har fått svar på i alla fall någon av de här stora, svåra frågorna. Ni är så duktiga allihop, det kommer att ordna sig!

224 Replies to “Hjälp del 2”

  1. Gud, vad jag älskar din blogg! Inspirerande och så jordnära! Som sagt, har velat kommenterar flera gånger tidigare men så! Kram

  2. Som alltid, tack för en inspirerande resa som vi får följa med på!

    En sak undrar jag dock varje gång du skriver det: Vad menar du med att man kan jobba ett år utan att få ut någon kampanj? Är det inte det som är… jobbet? Eller pitchar ni hela tiden? Och om det nu är som det verkar vara, måste det inte finnas jääättemånga anställda som ”jobbar” i ”onödan”?

    Tolka det här rätt nu – menar absolut inget personligt utan vill veta mer om hur arbetet fungerar over there, för jag förstår tyvärr inte.

    1. Jag förstår precis vad du menar. Att man inte får ut kampanjer beror på 1. Att ledtiderna här är oerhört långa. Det som ska lanseras nu i mars briefades i juli, 2. Att man ofta är flera team på varje brief, vilket innebär att av de kanske 6 kreatörer som har jobbat med något är det bara 2 som får ut sin grej, men framför allt 3. Att de flesta projekt som briefas aldrig blir av. De kan till och med gå i produktion, och sen bestämmer sig kunden för att inte låta kampanjen gå live. Har ingen aning om vad det här beror på, har inte den insynen i processerna här. Men det verkar som att det inte är något problem att lägga en miljon dollar på en kampanj, och sen bara säga ”äsch, vi skiter i det.” Obegripligt från ett svenskt perspektiv.

  3. Min existentiella ångest sammanfattad i en mening. Jag håller precis på att försöka komma på vilket jobb jag ska söka efter att ha praktiserat i journalistik i 1.5 år men inte längre säker på att det är det jag vill göra. Det är så himla svårt att hitta rätt, hur vet man liksom vilket jobb/företagskultur passar ens personlighet bäst?

  4. Pingback: Blue Coaster33

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *