Det här var ju himla bra ju.

Skolverkets rekryteringskampanj För Det Vidare gör mig jätteglad. Kan inte minnas sist jag både kände mig träffad av en kampanj och dessutom ville dela med mig av den, även till kompisar som inte jobbar med reklam.

Idén är enkel: Kända personer söker upp sina gamla lärare och tackar dem för vad de gjorde någon gång för 5-20 år sedan. Det hela filmas. Lärarna intervjuas. Och ta mig sjutton om jag inte vill bli en av dem, nu på studs.

Kanske är det för att det inte alls är inställsamt, men ändå väldigt gulligt. Kanske är det för att kändisarna spelar precis rätt roll, den som indragare, men sen får vara sig själva. Kanske är det för att jag blir påmind om alla mina egna gamla lärare som var så himla bra och viktiga.

Det slår mig också att alla elever säger samma sak: Den bästa läraren var den som såg en. Som tog en på allvar. Som fick en att känna sig vuxen och viktig trots att man bara var 8/14/17 år. Det minns jag också. Åh vad man gillade de människorna. En sån ska jag bli när jag blir vuxen, tänkte jag. Vet ej hur det gick med det, men det är en bra ambition i alla fall.

Ha en strålande helg!

13 Replies to “Det här var ju himla bra ju.”

  1. Rörande filmer, men jag kan ändå inte låta bli att störa mig lite på den romantiska bilden av elevernas uppskattning som lärarens största drivkraft. Och undrar om det i förlängningen blir en kompensation för yrkets försämrade status, dåliga löneutveckling och galopperande arbetsbelastning.

    1. Håller med. Tycker också att relationen kändis-lärare blir för mycket i vår kändisfixerade tid. Det blir för personligt. Det är de två och inga andra. Det blir reklam för detta. Men det måste nog tyvärr vara kändisar för att skapa intresse. Frågan är då hur uppgradera lärarnas roll så att de får bättre villkor. Nu sägs det som sagt för mycket att jobbet är roligt och eleverna är typ allt. Det är väl inget bra sätt att förhandla sig till högre lön och bättre villkor? Ett förslag är att också låta lärarna hur tufft det är och låta kändisarna lyssna och stödja. Lärarnas berättelse måste också vara med. Konstigt att Nina omfamnar detta så förbehållslöst.

    2. Nu ar ju inte syftet med den har kampanjen att hoja lararnas loner eller status utan att fa fler att utbilda sig till larare. Och det tror jag att de har filmerna lyckas med.

  2. Då syftet är att skapa större intresse för läraryrket tycker jag att filmerna är bland de bästa jag sett. Detta handlar väl för fasen inte om att göra en manual för hur man som lärare ska kunna förhandla sig till högre löner och bättre förmåner? Jag omfamnar tanken att marknadsföring har makten att förändra både stort och smått – men det är väl ändå en tydligt politisk fråga? Det de sysslar med här är att påpeka att det finns andra förmåner med läraryrket än de som handlar om siffror. Med det sagt så vill jag personligen se lärare tjäna mest i samhället, men den dagen den briefen anländer till en reklambyrå (Le Bureau?) som gör reklamfilm på’t istället för en lobbykåt pr-byrå äter jag – som det brukar heta – min egen hatt. Nåja. Dödsfina filmer.

  3. Det brukar ju sägas att bra reklam är reklam som folk kan relatera till (något som förmodligen stämmer in på bra mycket mer än reklam).

    Detta är ju helt klart ett utmärkt exempel på det.

    Tack för tipset, hade missat denna!

  4. Å! Har helt missat de här filmerna men tänkte senast i morse på mina bildlärare. Att jag borde höra av mig och tacka för att de ingöt mod i mig när jag behövde det som mest. För att de sa till mig att man visst kan arbeta med något som får en att må bra och inte nödvändigtvis något man måste läsa 4 år på universitet för!

  5. Pingback: Blue Coaster33
  6. Pingback: increaseleptin.com
  7. Pingback: alkaline water

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *