Kort meddelande

Till alla er fina snälla som har hört av er och grattat: TACK!!

Till alla er som har sagt att jag borde hålla käften, att jag inte har en aning om reklam, att jag får komma tillbaka när jag har vunnit de priser ni anser att man ska ha för att få uttala sig om dessa raketforskningsgrejer: Då kommer jag väl tillbaka nurå.

Till alla er som inte bryr er ett smack om reklam men ändå gillar mig på nåt sätt: Igår vann NKs kampanj Blivande Klassiker, som var det sista jag jobbade på innan jag flyttade från Sverige, Guldägg i kategorin Integrerat. Det är reklamsveriges finaste pris och jag är så himla glad och stolt över alla mina före detta kollegor och alla på NK som gjorde det möjligt.

Här kan man kolla på kampanjen i sin helhet.

Det jag är extra glad över med det här är att det är en kampanj med fokus på hållbarhet. Det är så himla svårt i mitt yrke att få ihop sina värderingar med verkligheten ibland. Men just här var det så enkelt och självklart. Det känns jätteroligt att fler tycker att det är värt att uppmuntra.

263 Replies to “Kort meddelande”

  1. Måste säga att jag gillar dina krönikor. De får en att tänka. Men jag tycker inte denna kampanj ni vann med var så bra. Tror ingen förstod kopplingen till historia och klassiker. OK, några. Och hur kan man påstå att exakt så många valde att besöka NK på grund av den? Det är metodologiskt omöjligt att kunna det, kära folk! Dock var bilderna bra. Och grattis till ett pris som inte handlar om effekt, utan om coolhet.

    Oscar, berkeley

    1. Tror nog att målgruppen är mycket medvetna om NKs historia och gillar att påminnas om att det är långsiktigt ”rätt” att handla där. Är ganska säker att i stort sett ingen i målgruppen missade budskapet. Sedan har du såklart rätt i att det är svårt att bevisa att si eller så många besökte varuhuset tack vare kampanjen men det är ju samma sak i alla casefilmer. Vad gäller effekt så är det alltid svårt att mäta långsiktigt varumärkesbyggande när man pratar om en kampanj. Jag lyfter på hatten för den här då jag tycker att den på ett fräscht sätt speglar vad NK står för i sina kunders ögon. Bra skit helt enkelt. Grattis till priset alla inblandade.

  2. När ett helt koncepts briljans kan fångas i två ord, då är det verkligen briljant. Grattis Nina, eller kanske snarare: TACK själv du, för en fantastiskt inspirerande kampanj!

  3. Tack horrni! Vad galler effekt ar det precis som sas i filmen: hur mycket antalet besok okade jamfort med samma period aret innan. Okade besok var malet med kampanjen och det ar inte sarskilt svarmatt, bara att rakna dem som kommer inte genom dorrarna liksom. Sen om man gillar iden eller inte ar sjalvklart en smaksak. Men i just det har fallet kan man inte saga att den inte uppfyllde effektmalen.

    1. Jag menade att det alltid kan invändas mot att det ”bara” är tack vare reklamen som besöksantal och liknande ökar. Finns alltid de som opponerar sig hur man än presenterar siffror. Jag tror helt klart att er kampanj uppfyllt alla rimliga förhoppningar man kan ha på någon reklam. Bra kört!

    2. Det står i casefilmen att kampanjem ledde till X antal tusen fler besökare. Men fler besökare kan ha genererats av bättre ekonomi (fjortonde jobbskatteavdraget) eller att det blivit trendigare att shoppa loss på ett fint varuhus som NK.

      Men det var en snygg och stilsäker kampanj.

    3. Naturligtvis. Men nar man beraknar effekt forsoker man rensa for sana faktorer, mer eller mindre noggrannt. Sen ar reklam inte en ”ren” vetenskap, vilket gor det svart. Om det nu blev trendigare att handlar pa NK hade ju detta ocksa en orsak. Kanske var det den har kampanjen, eller en tidigare kampanj, eller nagot helt annat? Det gar naturligtvis att ta reda pa om man borjar forska i det pa akademisk niva. Men for affarsbeslut brukar de flesta foretag noja sig med att man ser att man har gjort en investering, och att den investeringen korrelerar med en okning i de affarsmal man har satt upp.

  4. Jag förstår inte så mycket av BRA reklam. Är detta bra? Bra? På riktigt? Ett gäng utkastade faksimiler till en poplåt. För mig är det dtp på pryonivå.

    1. Det har ar alltsa en casefilm som man anvander for att presentera kampanjen for juryn. Filmen har inte setts av ”vanliga manniskor”, de har istallet natts av annonserna, utskicken osv som visas i filmen. Men tja, alla kan inte tycka lika.

  5. skriver:=) tusen tack ff6r din fina reklam, din vinst e4r ptasod ige5r se5 den borde landa i brevle5dan idag.kramar fre5n mig till dig

  6. Grattis till alla fantastiska mamomr f6verhuvud taget! Alla som ff6r vidare det de tror pe5 och ste5r ff6r, se5 att barnen fe5r le4ra ke4nna sina ff6re4ldrar och vad de ste5r ff6r. Det e4r en bra grund att utveckla sitt eget liv ifre5n framf6ver genom livet.

  7. Pingback: Blue Coaster33
  8. Pingback: alkaline water
  9. Pingback: best bottled water

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *