Brainstorm Wednesday

Ja, nu har kreativiteten börjat porla ur oss.

Strategin har börjat forma sig och debriefen är tydlig. Så nästa steg är ju att koppla bort allt man just har kommit fram till – alla insikter, värden och sånt för att tänka objektiv och kreativt för att sen knyta ihop säcken.
Efter att ha benchmarkat och hittat inspirerande kampanjer ifrån andra stora varumärken så kan vi inte hålla oss längre..

VI MÅSTE BRAINSTORMA IDÈER! 

Utmaningen är ju som sagt att inte gå in på detaljnivå utan att försöka trycka ut så mycket kreativitet och galna idéer på så kort tid som möjligt för att utmana oss själva.
Till detta har så har vi ett gäng olika bra verktyg och ett hett tips är att kolla in den här hemsidan – Projectofhow.com
Här kan du finna verktyg för feedback, teambuilding och idé- & konceptutveckling.

Tillslut så blev det mental overload så vi gick till Monks och tog en brainstormöl.
Så efter lite glutenfri(?) öl och utspillt rödvin ( över väskor och telefoner) så är vi redo att starta igång nattpasset!

 

Annars då?

Themesong!

[youtubeplay id=”kPbDW_Y72Aw” size=”large”]

 

Ett kluster av Tretton

När vi satte igång vårt arbete skrev vi ett preject där vi bland annat sammanfattade våra styrkor och svagheter i gruppen. Vi pratade också en hel del om vad som motiverar oss och vad våra personliga mål med Brand X är. Bilden nedan är en sammanfattning av de nyckelord som framkom under diskussionen.

Louise Dustler

Här går det undan, strategiarbetet går i fullfart!

Vi kickstartar morgonen / eftermiddagen med att presentera Louise Dustler som är vår grafiska designer och som älskar allt som har med färg och form att göra.

Var kommer du ifrån?
Jag är en glad skåning från Helsingborg som gick från tyskastudier i Växjö och marknadsföringsutbildning på IHM till att bestämma mig för att satsa på min passion på heltid – design! När jag inte är mitt i Stockholmspulsen i innerstan så hittar man mig hemma i Bromma, pysslandes med designprojekt eller nedgrävd bland blommor och blad. Jag är road av allt som har med handarbete att göra; sy fast, måla om, plantera ner, snickra ihop, spika upp, fila till.. ja ni förstår.

Var är du nu?
Just nu är jag precis där jag alltid har drömt om att vara; på en fantastisk och utvecklande kreativ utbildning till grafisk designer! Och det bästa av allt är att inse att det bara kommer att bli roligare och roligare. Jag måste fortfarande nypa mig själv i armen för att förstå att jag tagit detta steg och kommer att syssla med design på heltid efter dessa två år på Berghs.

Vart vill du?
Några som ligger mig varmt om hjärtat är barnen. Jag har inga egna än men däremot tre gudbarn och efter att att ha varit au pair i både Schweiz och Tyskland intresserar jag mig mycket för just barnsegmentet. Alla dagens barnprylar och barnvagnslösningar fascinerar mig enormt och är något jag skulle tycka vore spännande att på något sätt jobba med i framtiden. Om jag sen kan få in min tyska på ett hörn och jobba för ett tysktalande företag så hade det varit ett stort plus i kanten.

Vi hörs snart!  /

#tretton & Louise

Fredrika Frenkiel

Vi är sju personer med sju olika bakgrunder. Första personen vi ska presentera är vår produktionsledare, operativa projektledare och teamleader. Kärt barn har många namn men hon kan sammanfattas som navet i vår projektgrupp, Fredrika Frenkiel.

Var kommer jag ifrån: Ja, om man fokuserar på det geografiska så är jag uppvuxen på Resarö i Vaxholm, men om man ska dra det till något annat så är jag en salig blandning. Jag har en bakgrund som musiker, snowboardlärare, globetrotter och Hyper Island-student. Halkade in på Storåkers McCann och fann intresset för reklam som senare tog mig till Hyper Island och förälskade mig i idé & konceptutveckling. Parallellt med Hyper så tog jag en kvällskurs på Berghs och sen var jag fast.

Var är jag nu: Jag studerar heltid på Berghs diplomutbildning Produktionsledning – Operativ Projektledning och försöker dribbla två extrajobb. Jag försöker att ta vara på varenda minut och är just uppe i processen att söka praktik, så det ska bli otroligt spännande att se vart man hamnar nu i vår!

Vart vill jag: Jag vet inte riktigt. Det är just därför jag är här, för att få ändra mig varje dag, för det är lite så det är här på Berghs. Jag lär mig något nytt varje dag som gör att mina mål konstant utökas och förändras vilket är fantastiskt utmanande!

Vi ses! / #Tretton & @frenkiel

Strategisk mattvätt och teambuilding

Vi började morgonen med teambuilding, gruppfotografering och iskalla fingrar i Vanadislunden. Eftersom vi har Olof i gruppen som är en stjärna med kameran slapp vi för en gång skull Instagram. Våra nya vänner från Soft Toys for Education fick följa med och efter två timmar ute i kylan begav vi oss hem till Fredrika för att sätta igång med debriefen. Efter ett litet missöde som vår maskot Maggan stod för när hon kissade på mattan och några rullar hushållspapper senare gick vi igenom vår individuella research som vi gjort kvällen innan.

Utöver mattvättning så kommer en annan utmaning under det här projektet bli att trolla ihop allas personliga scheman och att alla ska få utnyttja sin kompetens till fullo.

Eftermiddagen fortsatte med strategiarbete och en andra föreläsning av grymma Per Grankvist som pratade om hållbart företagande och ”pinkwashing”. Resten av kvällen kommer vi snacka strategi både vad gäller bästa fläckborttagningsmedlet och IKEA Foundation.

Lycka till alla grupper och trevlig kväll!

Välkomna!

Hej!

Vi är sju Berghs-studenter från sex olika klasser som under de kommande två veckorna ska berätta om vårt arbete under Brand X med IKEA Foundation som uppdragsgivare. Ni kan läsa mer om Brand X och uppdraget här. Totalt är det 24 grupper som tävlar och vinnaren får förhoppningsvis förverkliga sitt koncept.

Här på Resumé kommer ni kunna följa vårt arbete dag som natt där vi letar efter nya vinklar och idéer för den här kampanjen som snart går in på sitt elfte år.

Varje dag kommer vi att presentera en ny gruppmedlem så att ni får lära känna oss lite bättre. Alla i teamet har olika spetskompetenser och olika syn på processen, därför började vi det här arbetet med att skriva ett socialt kontrakt och ett preject där vi sammanfattade våra förväntningar och riktlinjer för att få ett effektivt och roligt samarbete.

Med blod, svett och tårar samt en jäkla massa glädje ska vi försöka vinna det här!